Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Poppe Linge: "Vi lyckades ta några extremt stora bilder"

Publicerad: 9 december 2017, 07:00
Uppdaterad: 11 december 2017, 07:24

Poppe Linge är idag chef för varumärkesagenturen Rubbaduck.

HELGLÄSNING. Poppe Linge är paparazzifotografen som sadlade om till chef för varumärkesagentur. För Dagens Media berättar han om den största bilden i karriären, om skiftet när bloggarna fick större publik än kvällstidningarna och vad som krävs för att bygga ett framgångsrikt varumärke.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

I 20 år har Poppe Linge – som han själv uttrycker det – "varit i mediasvängen". Efter roller som fotograf, reporter, producent och redaktör inom tv-branschen, var han 2003 med och grundade bildbyrån Hotgossip.

Förutom i Skandinavien hade Hotgossip även representation i flera europeiska länder och USA – och blev kända som den största paparazzibyrån i Skandinavien.

– Det var ett oerhört tryck. Vi jobbade med alltifrån de största amerikanska tabloidtidningarna – som People, Star Magazine, New York Post i USA och The Sun, The Mirror och The Guardian i Storbritannien. I Sverige hade vi länge avtal med Aftonbladet, säger Poppe Linge till Dagens Media.

När Hotgossip grundades fanns det ingen annan bildbyrå som var nischad mot just nöjesbranschen, säger han.

– Nu finns det som känt ingen marknad för bilder. Bloggar och sociala medier har gjort att behovet inte längre finns.

Enligt Poppe Ling kom det riktigt tydliga skiftet runt år 2010.

– Det var då förändringen verkligen märktes. Fokus gick över till att ligga på rörligt, och kvällstidningarna började satsa på webb-tv. Det var då jag sadlade om för att jobba med sociala medier. Jag började tidigt prata om vikten att bevaka bloggarna på röda mattan, men de togs inte på allvar.

När skiftet väl skedde gick det däremot snabbt.

– Kenza, Isabella Löwengrip och Kissie blev snabbt stora och fick mer läsare än vad kvällstidningarna själva hade. Vi gjorde en renodlad tv-serie på Aftonbladet som hette "Toppbloggarna", som följde några av dem som var stora då, som Jackie Ferm, Marie Plosjö och Kissie. Där någonstans började tidningarna förstå att de var att ta på allvar.

Tillvaron som paparazzi beskriver han som extremt hektisk. I och med att Hotgossip fanns i både Europa och USA, var alltid någon marknad vaken.

– Min dåvarande fru brukade säga att jag var borta i tio år. Jag jobbade dygnet runt, och var ständigt ute på något. Det var väldigt mycket slit. Folk fokuserade mycket på hur stora pengar man kunde dra in på bilderna, men kanske inte insåg hur extremt mycket jobb som låg bakom dem, säger Poppe Linge och fortsätter:

– Jag var väldigt utarbetad. Samtidigt fick jag energi av att det gick väldigt bra för oss. Nu när jag är 41 skulle jag inte jobba på det sättet igen. Jag är visserligen entreprenör och funderar hela tiden på projekt men jag lägger oerhört stor vikt på att ta vara på ledig tid för mig och min fantastiska flickvän och blivande fästmö Jozephine. Efter de åren som vi jobbade galet mycket lärde jag lärde mig att det handlar om att prioritera och snabbare hitta sätt att få förstärkning. Vi var ju bara tre personer som på kort tid byggde upp Hotgossip. I slutändan var vi runt 25-30 personer.

Det är antagligen många som får negativa associationer till ordet paparazzi – hur ser du på det?

– Vi hade faktiskt aldrig några problem med det. Men så är ju allting i Sverige väldigt snällt, och vi låg aldrig i någon buske och spionerade eller förföljde folk. Vi skötte det snyggt. När det gällde de stora amerikanska stjärnorna fick vi alltid veta av tidningarna när de skulle hit, de gav oss i princip scheman på vad kändisarna skulle göra och vart de skulle hålla hus. Men vi var aldrig hemma hos någon, vi tog aldrig bilder på någons barn. Det var snarare så att vi blev vänner med folk, när man är ute finns det alltid någon att morsa på. Under åren byggde vi ju upp ett enormt stort nätverk av medier och kändisar i hela Skandinavien och Europa.

På samma sätt som bildbyråerna var beroende av kändisarna för sin överlevnad, vad kändisarna beroende av dem, säger Poppe Linge.

– Ja, innan sociala medier var ju kändisarna jätteberoende av medier och fotografer för att bygga sitt varumärke. En tv-person fick ju mer uppdrag ju mer den genererade mediebevakning. Det var ju såklart värdefullt för uppdragsgivare. Det var nog därför alla höll sig väl med varandra.

Hur mycket kunde du tjäna på en bild under storhetstiden?

– Det blev ju några bilder som snurrade i medierna flera gånger åren runt, några tjänade vi 100.000 tals kronor på. Vi lyckades ta några extremt stora bilder, men det hände inte många gånger om året. En av de mest kända bilderna och filmerna internationellt jag lyckades ta var den på Elin Woods nya hus ute i skärgården. Det var precis efter skilsmässan från Tiger Woods, så den gjorde att jag fick sitta i tv-intervjuer per telefon med morgonprogram i både USA och England. Sen lyckades jag få en bröllopsbild från när Mats Sundin gifte sig, som var på förstasidan på några av världens största dagstidningar.

Den mest kända bilden på svensk mark tror Poppe Linge var när de lyckades fota när den socialdemokratiske politikern Anna Sjödin blev gripen 2006, efter ett bråk med vakter på krogen Crazy Horse i Stockholm.

– Det var ju valår, och Anna Sjödin var ordförande för SSU. Vi tog fotot klockan tre på natten, och bara några timmar senare hölls presskonferens med massor av journalister på plats. Då insåg vi att vi hade fått en stor politisk nyhet. Den kicken är väldigt rolig. Adrenalinmässigt är fotograferandet väldigt speciellt.

"Många biter sig i svansen"

År 2015 började Poppe Linge jobba som kreativ konceptutvecklare och influencerrekryterare på United Influencers. Idag är han med och driver nya varumärkesagenturen Rubbaduck och mediekoncernen House Of Profiles, som utöver Rubbaduck inkluderar X21, Add E-sports och LGB E-sports.

En av de största uppdragsgivarna är MTR Express. För dem gör de kampanjer inför eventtåg, sköter produktionen av inspelningar, castar profiler till reklamfilmer, kopplar in sociala medier-profiler och gör egna tematåg som till exempel "Hästtåget" som man gjorde nyligen med en av landets mest populära youtubestjärnor Lucas Simonsson.

– Det som jag ser som mest spännande med influencers – och som jag tyckt varit spännande hela tiden – är att hitta effektiva sätt att göra kampanjer, och allt mer idag att kunna leverera mätresultat. Mätverktygen blir allt bättre, vilket innebär att vi kan ge kunderna en bättre träffbild och konvertering på de pengar de lägger ned, säger Poppe Linge.

Även om Poppe Linge jobbar med några av de största sociala medier-profilerna, artisterna och sportstjärnorna, menar han att det är allt mer relevant för varumärken idag att titta på de mindre och mer nischade.

– De riktigt stora profilerna kan leverera miljonpublik varje vecka, men det kan bli mer effektivt om man satsar på en nischad profil som har stor trovärdighet inom just den grupp du vill nå ut till.

Hur mogna är annonsörer idag för att samarbeta med influencers?

– Det är många som känner till att man bör jobba med profiler, men inte så många som vet vilken kanal de bör jobba med vilken profil i. Vår spetskompetens är just att välja rätt profil till rätt projekt och vilken kanal som passar bäst. Vårt uppdrag är att leda annonsörerna rätt. Men också ibland avråda dem – det är lika viktigt. Många annonsörer stirrar sig blinda på ett visst Instagramkonto, och tror att de får effekt bara av att lägga upp ett inlägg där. De vet inte hur man sätter realistiska mål. Så trots att jag kan tjäna jättemycket på en viss kampanj, avråder jag när jag känner att det inte blir bra.

Vad krävs för att ett varumärke ska bli framgångsrikt idag?

– Det handlar om en kombination av olika kanaler och aktiviteter för att bygga så mycket effekt som möjligt, och en långsiktig planering. I och med att det går så snabbt idag med sociala medier, biter sig många i svansen när de gör kortsiktiga insatser. Även om budgeten är kortsiktig, måste strategin vara långsiktig.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.