Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Poliskärlek och mediekritik

Publicerad: 3 Januari 2018, 15:40
Uppdaterad: 4 Januari 2018, 08:45

Poliskåren översköljdes för ovanlighets skull av blommor och kramar för sitt agerande under dådet. Foto: Janne Naess

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.


Fem personer miste livet efter gärningsmannens vansinnesfärd längs Drottninggatan, och Stockholm är inte större än att många har en koppling till någon drabbad eller anhörig.

Det var en ovanligt fin vårdag, när nyhetsflasharna om lastbilen började plinga till. Alla som arbetar i City minns förvirringen som följde, innan det stod klart vad som hade hänt. De flesta minns ljudet av helikoptrarna som surrade över takåsarna, och den återhållna paniken hos kollegor som ringde och ringde, tills de lyckats få kontakt med sina barn. De flesta minns lämmeltågen av människor längs stadens gator och broar – och många fick en lång vandring hem.

Stockholm försattes i chock, och även stora mediebolagen drogs i viss mån med. Många medier kritiserades för att i all hast ha spridit obekräftade uppgifter. Expressen publicerade klockan 16.35 en nyhetsflash som meddelade: ”Polisen vet nu att det sköts vid Hötorget och Åhléns, enligt uppgift till Expressen”. Flera tidningar rapporterade om skottlossningar som skulle ha ägt rum vid Åhléns, Hötorget och Fridhemsplan – vilket skulle visa sig vara rykten. Thomas Mattsson slog ifrån sig kritiken på sin Expressen-blogg:

”Under en pågående publicering är mycket oklart och det kan bli fel och missförstånd, men att inte redovisa något sådant vore ansvarslöst. Om det senare visar sig vara fel, så berättas det också om det.”

Han fick medhåll av bland annat SvD:s Fredrik Karén som på ledarplats skrev att ”svenska medier skött nyhetsbevakningen i stort sett bra”.

Lastbilen som rammade Åhléns City började brinna, och röken spred sig i varuhuset. Dagen efter meddelade Åhléns att de skulle öppna igen under söndagen – med en rea på de rökskadade varorna.

Beslutet väckte en kritikstorm i sociala medier, där Åhléns anklagades för att vara både takt- och empatilösa. Varuhuset avlyste rean och svarade omedelbart med en ursäkt: ”Det har varit det tuffaste dygnet någonsin för Åhléns. Vi vill återigen be våra kunder om ursäkt för ett dåligt beslut [...].

Efter missen slöt sig Åhléns som en mussla, och det skulle dröja länge innan de kommenterade dådet igen.

Spendrups, som ägde den kapade lastbilen, valde en annan väg i sin krishantering. Kommunikationsdirektören Mårten Lyth satt i varenda morgonsoffa och citerades av varenda tidning världen över dagarna efter dådet. När Dagens Media träffade Mårten Lyth och marknadsdirektören Leif Börjesson i somras var de fortfarande medtagna och beskrev tiden för attentatet som en dimma: "Terrorattacken är ett ärr på företagskroppen som vi aldrig kan ta bort", sade Mårten Lyth.

Poliskåren översköljdes för ovanlighets skull av blommor och kramar för sitt agerande under dådet. En ny bekantskap för många blev polischefen Stefan Hector, som via presskonferenser lotsade Sverige genom en svår stund. Stefan Hector hyllades i efterhand för sin kommunikationsinsats. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.