Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Pelle Tamleht om kritikstormen: "Jag tar åt mig personligen"

Nöjesguidens publisher bemöter anklagelserna om sexism och dålig arbetsmiljö, som riktas mot tidningen: "Vi tar kritiken som framförts på största allvar", säger Pelle Tamleht.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 27 April 2018, 05:30
Uppdaterad: 27 April 2018, 14:25

Ämnen i artikeln:

NöjesguidenPelle Tamleht

Pelle Tamleht bemöter kritiken som riktas mot Nöjesguiden. Foto: Montage

Som Dagens Media berättat, så har runt 20 medarbetare valt att lämna Nöjesguiden och Djungeltrumman sedan HKM Media tog över ägarskapet för något år sedan.

Sju kvinnliga före detta medarbetare har samstämmigt beskrivit hur de lämnat HKM-titlarna till följd av ett pressat arbetsklimat, en hård jargong och en vd som de menar konsekvent premierar män och missgynnar kvinnor.

Nu säger den nytillträdde publishern Pelle Tamleht till Dagens Media, att han personligen tar åt sig av kritiken som lyfts fram.

LÄS MER: Personalflykt från Nöjesguiden

När Nöjesguidens tidigare chefredaktör Jenny Nordlander var föräldraledig, utsågs Pelle Tamleht till tf. chefredaktör ­– och tog även över som ansvarig utgivare. När hon sedan kom tillbaka till jobbet, återfick hon inte rollen som ansvarig utgivare. Det ifrågasatte Jenny Nordlander, utan att få gehör från vd:n Stefan Hallenius, hävdar hon. När den tidigare chefredaktören sade upp sig nyligen, utsågs Pelle Tamleht till publisher.

LÄS MER: Därför lämnar Jenny Nordlander Nöjesguiden

Jenny Nordlander var den första som beskrev den tuffa situationen för i synnerlighet kvinnor, på Nöjesguiden ­­– en tidning som utåt sett av många uppfattas ha hög svansföring gällande politisk medvetenhet och värdegrundsfrågor. Därefter följde berättelser i samma anda från de tidigare redaktörerna Karin Londré och Greta Thurfjell, Djungeltrummans före detta chefredaktörer Maria Kopp och Emerentia Leifsdotter Lund, liksom från Sanna Verner-Carlsson, som sade upp sig från sin tjänst som konceptansvarig på Nöjesguiden 2017.

HKM Medias vd:n Stefan Hallenius delar inte den bild som de tidigare medarbetarna målar upp. Att kvinnliga redaktörer inte har känt sig värdesatta eller satsade på, till exempel, håller han för föga troligt, när han tillfrågas om situationen.   

I ett mejl till Dagens Media skrev han däremot följande:

“Vi har fått omorganisera för att skapa en långsiktigt hållbar lösning för organisationen. Det gör vi genom tydliga krav och mål och skapar överenskommelser med anställda. En del tycker det var bättre före min tid och då så avslutar vi och det går vidare. Bra för alla”.

LÄS MER: Nöjesguiden om kritiken: "Jenny Nordlander vill bara sälja sin bok"

Stefan Hallenius har efter att anklagelser riktats mot ledarskapet på HKM-titlarna, beslutat att Aram Algiliani som sitter i Djungeltrummans styrelse ska utreda hur förbättring kan ske i organisationen.

Nöjesguidens publisher Pelle Tamleht befinner sig på en arbetsresa när Dagens Media når honom, och han kommenterar lägesbeskrivningen på tidningen via mejl.

LÄS MER: Pelle Tamleht tar över Nöjesguiden

Du har ju jobbat med majoriteten av de kvinnor som uttalar sig i Dagens Medias artikel. Vad är din reflektion kring att många kvinnor slutat, och kring artikelns innehåll?

– Det är alltid tråkigt när duktiga medarbetare slutar, och jag har stor respekt för de som uttalar sig i artikeln. Vi tar kritiken som framförs på största allvar. Jag hoppas emellertid, och tror, att den kritik som framförs i slutändan kan leda till att vi blir en bättre arbetsplats där alla medarbetare känner sig sedda och lyssnade på.

Du har ju själv jobbat på Nöjesguiden länge och lett tidningen ett tag. Har du något ansvar över situationen som kvinnorna i artikeln lyfter fram tycker du?

– Självklart. Alla i ledningen har ett ansvar för hur medarbetarna mår på en arbetsplats, och givetvis tar jag åt mig av det personligen. 

Vad säger du till de som är nyfikna på att jobba på HKM-titlarna men som nu kanske blivit avskräckta?

–Jag hoppas verkligen inte att någon blir avskräckt från att jobba för någon av titlarna inom Nöjesguiden Media. Vi har en lång och fin historia av att fostra väldigt duktiga medarbetare, både redaktionellt och på marknadssidan, och jag är väldigt stolt över den.

Flera nämner att tidningen tagit en annan riktning innehållsmässigt sedan HKM tagit över. Hur skulle du beskriva den förändringen, och vad ska Nöjesguiden vara  framöver?

– Nöjesguidens uppdrag har i 35 år varit att guida våra läsare till det bästa nöjet. Att vi under de senaste åren renodlat det något tycker inte jag är det minsta lilla konstigt. Vi kommer fortsatt att följa vår publicistiska tanke, men inte heller vara rädda för fördjupande och granskande reportage. Gällande förändringar så var vi under en period något mer politiska, vilket kanske inte har en lika explicit plats nu i dagsläget. Men med detta sagt kommer vi även fortsatt att ta upp samhällspolitiska fenomen som på ett sätt eller annat rör nöjesbranschen.

Och till skillnad från den gängse trenden så fokuserar ni mer på print?

– Vi har mycket riktigt ett stort fokus på print idag, både av affärsmässiga skäl och på grund av att vi ger ut fler titlar och editioner än någonsin i Nöjesguidens historia. Det ser jag som något positivt.

Vad är din förklaring till att det klimat som de tidigare medarbetarna menar har uppstått på HKM-titlarna, och kan du säga någonting konkret kring hur ni kommer att hantera informationen i artikeln?

–Det är för tidigt att svara på det.

Ämnen i artikeln:

NöjesguidenPelle Tamleht

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.