Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

OS driver upp medieköpen

Publicerad: 6 Mars 2018, 08:32
Uppdaterad: 6 Mars 2018, 11:50

Rekord för medieinvesteringarna under februari månad, samtidigt tappar flertalet kategorier rejält.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 6,4 procent under februari, jämfört med samma period föregående år.

Siffran är den högsta i Mediebyråbarometerns historia. Mest pengar investerades i online video som hade en positiv tillväxt på hela 36,8 procent.

Samtidigt visade även andra mediekategorier positiv tillväxt på grund av OS – både tv, sociala medier, utomhus/trafikreklam, dagspress kväll samt radio ökade under februari. Ackumulerat uppvisar medieinvesteringarna en tillväxt på 3,3 procent. Totalt förmedlades under februari nästan 1,1 miljarder kronor.

– Februari slår all-time-high och den högsta nivån i Mediebyråbarometerns historia nåddes under årets andra månad. Detta är drivet av en fortsatt mycket stark annonskonjunktur samt OS i Sydkorea. Kategorierna tv, radio och utomhus/trafikreklam når sina högsta februarinoteringar sedan mätningarna påbörjades. En riktig rivstart på året, Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi ser nu också en tydligare trend inom de digitala medierna. Online video och sociala medier ökar snabbt, samtidigt som online display minskar. De totala digitala medieinvesteringarna ökade med 4,2 procent under månaden och samlat är de digitala investeringarna nu nära investeringarna för kategorin tv.

Även om flera kategorier ökade under februari månad så var det tufft för andra. Bio backade med 35,1 procent, DR/Annonsblad med 34,4 procent och dagspress storstad med 17,9 procent. Även kategorierna fackpress, populärpress, dagspress landsort, sök samt online display uppvisade röda siffror under februari.

– Tydligast märks OS-effekten för kategorin tv som ökade kraftigt under februari med en positiv tillväxt om 20,5 procent. Discovery Networks Sweden har tagit stora tittarandelar och därmed annonspengar under OS, samtidigt som samtliga stationer har höjt priserna 2018. Även dagspress kväll har gynnats av OS, och ökade sina annonsintäkter för första gången på många år. Trögare går det dock för övriga printmedier som inte ser ut att ha gynnats av OS på samma sätt som kvällspressen, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Noter:

* Tidigare kategorin ”Internet” särredovisas från och med januari 2018, inklusive jämförelsesiffror 2017, i tre kategorier ”Online Display”, ”Online Video” och ”Sociala medier”**Kategorin ”sök” är ny fr.o.m. november 2009 och redovisar investeringar gjorda i sökordsmarknadsföring så som sponsrade länkar och ord. Sök var tidigare inbakad i kategorin internet.***I tabellen ovan har medier som tidigare ingick i framför allt kategorin ”övrigt”, men även i underkategorin ”bilagor” (ingick tidigare i de tre dagspresskategorierna) fr.o.m. 1 april 2009 klassificerats om i redovisningssystemet till den nya gemensamma kategorin ”DR/Annonsblad”. De ackumulerade investeringarna följer med till den nya kategorin.****Övrigt avser bland annat strategisk rådgivning och events samt annonsering som inte faller inom någon av de andra kategorierna.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.