Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Online display minskar rejält

Negativ tillväxt för de flesta mediekategorierna under maj månad på grund av en faktureringsdag mindre. Samtidigt visar siffrorna att online display tappar över tid. "Vi kan nu med säkerhet konstatera att efterfrågan på banners har stagnerat och till och med minskat", Jochum Forsell, vice vd IUM.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 12 Juni 2018, 07:22
Uppdaterad: 12 Juni 2018, 07:59

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Bild 1/2  

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 7,9 procent i maj jämfört med samma period föregående år.

De flesta mediekategorierna uppvisade negativ tillväxt under månaden. Minskningen kan dock till stor del tillskrivas icke periodiserad data eftersom årets majmånad hade en faktureringsdag mindre jämfört med förra året.

De kategorier som däremot visade en positiv tillväxt var bio och utomhus/trafikreklam. Totalt förmedlades drygt 1,3 miljarder kronor.

Den allra största vinnaren var bio som hade en ökning på 18,2 procent, motsvarande nästan 14 miljoner kronor. Utomhus/trafikreklam ökade med 12,6 procent.

Ackumulerat hittills i år uppvisar de totala medieinvesteringarna en positiv tillväxt om 5,6 procent. 

–Maj 2018 hade en färre faktureringsdag jämfört med föregående år. Att medieinvesteringarna backade i maj är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket är maj en stark månad jämfört med förra året, vilket återigen visar att vi är inne i en högkonjunktur som driver medieinvesteringarna uppåt. Mediekategorin utomhus/trafikreklam ökade även denna månad, trots periodiseringseffekt. Ackumulerat för 2018 har kategorin ökat med hela 25 procent, vilket är en markant ökning med tanke på att 2017 också var ett starkt år för utomhus/trafikreklam, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Tuffast hade kategorierna inom print men även tv backade med 10,2 procent under maj. Ackumulerat hittills i år har dock tv-kategorin ökat med 8,3 procent.

De digitala investeringarna minskade under maj med 6,5 procent men har sedan årsskiftet ökat med 5,9 procent. Online display är framför allt den kategori som fortsätter att minska, det med 10,2 procent.

– Den ackumulerade nedgången, hittills i år, för online display ligger på 2 procent. Vi kan nu med säkerhet konstatera att efterfrågan på banners har stagnerat och till och med minskat. Pengarna flyttas till online video och sociala medier och ackumulerat ligger den positiva tillväxten för dessa två kanaler på totalt 19 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Fotbolls-VM verkar inte ha gynnat dagspressen i maj, den effekten kan dock komma i juni. Men maj blev en dyster månad för print; dagspress kväll och dagspress storstad tappade stort jämfört med samma period förra året, även landsortspress backade. Populärpress och fackpress störtdök, med tapp om 22 procent respektive 28 procent. Nedgången för printkategorierna i maj 2018 blev all-time-low för en maj månad,

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.