Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Ola Wenström om utmärkelsen Årets Sportjournalist": "Känns givet!"

Publicerad: 10 December 2016, 08:00
Uppdaterad: 15 December 2016, 07:57

LÖRDAGSINTERVJU. Dagens Media har ringt upp Ola Wenström för att prata om utmärkelsen Årets Sportjournalist, om stormen mot MTG innan OS och den ängsliga sportjournalistiken.


Grattis till Årets Sportjournalist" 2016! Hur känns det?

– Det känns hedrande och det är en utmärkelse att vara stolt och glad över. Men självklart är jag inte nöjd och mätt, det här är bara något slags kvitto på att jobbet landar bra och att det finns all anledning att fortsätta lägga ner lika mycket kraft, energi och lust som jag har gjort hittills. En slags anledning att jobba vidare på samma sätt.

Varför är det du som vinner?

– Juryn har ju i motiveringen beskrivit hur mitt programledarskap uppfattas, min journalistik. Det är inte bara det jag har gjort i rutan utan även de vi har fått fram i ett eget bolag och även i textform. Men såklart är det väldigt roligt om jag uppfattas på det sättet, och juryn gör ju det och om det är så hos den stora publiken är det ännu viktigare naturligtvis. Men att några kunniga inom sportjournalistiken uppfattar mig på det här sättet det gör mig ännu varmare inombords.

Tommy Åström, Erik Niva, André Pops och Johanna Frändén är exempel på namn som vunnit bara under de senare åren. Hur är det ställa sig i den skaran?

– Det känns givet! Det låter kanske icke-ödmjukt, men jag tycker att jag ska finnas med bland de namnen. Sen finns det andra på listan i Åke Strömmer och Göran Zachrisson som kanske har en sådan typ av aura kring sig så man blir lite stolt av att vara en del av. Jag vet att jag har funnits med i diskussionerna under ganska många år och det tog sin tid, 27 år närmare bestämt.

Hur mycket tittar du på exempelvis André Pops programlederskap?

– Absolut ingenting. Jag är mig själv och har alltid gått på min egen linje. Det kan kännas som att det blir en åsiktstombola och det är lätt att man skaffar sig lite olika manér, men det försöker jag undvika. Sedan sänder jag så mycket att jag inte hinner titta på vad de andra gör.

Dagens Media berättade för mer än ett år sedan om att du startar en egen Youtube-kanal. Hur har det gått sedan dess?

– För två år sedan började vi, jag och min fru Lotta och så småningom även båda döttrarna Nina och Cajsa, med egna produktioner i eget bolag. Först i poddformat och tvodd-versioner i samarbete med Viasat Sport. Senare mynnade det ut i Premier League-program i en Youtube-kanal som vi lämnade ganska kvickt, eftersom Youtube bara är – vad Pewdiepie nu också har förstått – ett sätt att gynna dem själva. Då är det bättre att, som vi har gjort, skaffat en egen play-plattform att utgå från på wenstrom.tv.

Varför startade ni den här plattformen?

– I familjen är alla kunniga inom tv och vi vill producera mer journalistiska och självständiga produktioner tillsammans. Grunden är att vi vill göra mer, vi vill berätta, vi har lust, göra mer än att bara vara fast i en studio. Och för att göra det där så har vi hittat egna finansiella varianter och egna ben att stå på för att nå ut med det.

"Finansiella varianter" säger du, kan du berätta mer om det?

– En stor dos mod och en rejäl risk, som jag kan se på nära håll att de större mediebolagen aldrig skulle göra eller ta – de ska alltid ha helt färdigfinansierade projekt. Vi har agerat som säljare och vi har sålt annonsplatserna själva. Jag kan vara lite stolt över att det inte bygger på klick, som nästan alla andra redaktioner gör. Utan vi, tack vare vår lösning, där vi fått med olika spelbolag under olika perioder. Men trots det är vi helt självständiga. Vi gör det vi vill göra och det har mynnat ut i att vi egentligen är starkare och mer självständiga än många ängsliga webb-redaktioner är för tillfället, och det kanske låter lite kaxigt men så är det faktiskt.

Ängsliga?

– Man jagar klick på ganska lösa grunder och på ganska mycket skräp. Och försöker hitta antal klick medan vi försöker göra det vi tycker är angeläget och göra små historier.

Är det inte få förunnat att få hålla på med en egen plattform på det sättet ni gör nu?

– Absolut, men få förunnat att få göra det? Det gäller ju att läsa av situationen, analysera sin egen kapacitet och våga lita på att vi har kompetensen inom redaktionen, i här fallet familjen. Sen måste man våga göra det och ha förmåga att genomföra det också, det är verkligen inte att "få" göra det.

Viasat har precis sänt två OS, du var programledare. Hur var det att leda ett så stort spektakel?

– OS är en speciell angelägenhet för den breda svenska sportpubliken. Det är egentligen samma jobb men det ställer lite andra krav, men det är ju bara häftigt att ha så många som kan ta del av det jobb man gör.

OS i Sotji 2014 bröt en lång svit av att OS sändes på public service. Hur var det att ta över efter SVT?

– Det fanns ett stort tvivel kring om MTG kunde ta hand om det där – och att då få vara den som är ansiktet utåt för hela satsningen var en utmanande situation. Men jag tyckte bara det var triggande och roligt. Jag tyckte det var märkligt att krönikörer och experter inte kunde se att vi gör så oändligt mycket mer sport än vad SVT gör per år, sen ganska många år tillbaka, och vi har betydligt mer avancerade produktioner. Att det då ska finnas ett tvivel gjorde bara att vi skrattade lite åt det faktiskt.

Varför var så många oroliga över att MTG skulle sända OS?

– Det är förvånande att det sitter så djupt rotat i svenska sporttittares DNA att sport ska göras i SVT. Eftersom det är den kommersiella tv som drivit på utvecklingen av mängden sport och kvalitén på sport. Till exempel "Vinterstudion" hade aldrig funnits om det inte var så att det fanns kommersiella bolag som köpte upp fotbollsrättigheterna, då hade ju SVT fortsatt att sända engelsk ligafotboll på lördagar. Då hade det kanske aldrig blivit något skidskytte i tv. Och det där glöms bort lite.

Vad är nästa steg för sportjournalistiken?

– Man måste våga förhålla sig till ängsligheten på ett väldigt modigt sätt. Noga med att värdera vad som är en pr-verksamhet från yttre håll eller agenter som ska påverka. Det finns hela tiden en massa aktörer som vill ha en agenda och som journalist måste man verkligen se och läsa hur det ser ut, se vad som egentligen ska berättas. Förtroendet urholkas om det finns webb-redaktioner som fortsätter handskas oaktsamt med sportpubliken.

Vem vinner utmärkelsen Årets Sportjournalist 2017?

– Det får året utvisa, det går inte att säga nu. Det är många som gör ett bra jobb.

Arbetsgrupp familjeföretaget Wenstrom Television:

Lotta Wenström – projektledare, fotoCajsa Wenström – redigeringNina Wenström – reporter, musik, vinjetterWilliam Börjesson – research, foto

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.