Nyhetsbyrån TT i kommersiellt avtal med scientologer

2017-08-11 08:10 Janne Naess  
Presstjänsten Via TT. Foto: Skärmdump.

TT hjälper den omdiskuterade organisationen att sprida budskap via sin pressmeddelandetjänst, skriver SVT. "Står i vårt uppdrag att vi ska vara oberoende", säger TT.

Sedan i juni har Nyhetsbyrån TT haft ett kommersiellt samarbete med scientologorganisationen ”Kommittén för mänskliga rättigheter", rapporterar SVT.

KMR har som syfte att bekämpa svensk psykiatri, och kritiseras för att sprida desinformation. Nyhetsbyrån TT hjälper organisationen att sprida sina pressreleaser.

Genom pressmeddelandetjänsten ”Via TT” har utskick från organisationen gått ut, med budskap som: ”Inte folket som är galet – det är psykiatrin!”, ”Psykiatrins droger orsaken till det sanslösa våldet” och ”Överdoser av medicin nu en ledande dödsorsak”.

Varje pressmeddelande når ungefär 40 000 läsare enligt TT:s sajt, och skickas till reportrar över hela landets redaktioner och mediehus – med TT:s logotyp.

KMR har sedan 1960-talet arbetat med opinionsbildning mot den svenska psykiatrin. Vanna Beckman som är vetenskapsjournalist och som länge bevakat konflikten mellan KMR och den svenska psykiatrin säger till SVT:

– De grundades på 1960-talet av scientologkyrkan, och har som huvuduppgift att motarbeta psykiatrin. Psykofarmaka är deras svurna fiende […] Jag blir förvånad och väldigt upprörd över det här. Journalistikens första uppgift idag är att sortera fakta, inte ställa upp på den desinformation som finns och dessutom sprida den vidare […] Är det verkligen TT:s uppgift?

Nyhetsbyrån TT:s vice vd Lina Hedenström försvarar samarbetet genom att hävda att oberoendet är centralt i tjänsten ”Via TT” – som även används av bland annat Socialdemokraterna, Trafikverket och Skansen.

– ”Via TT” har ganska strikta riktlinjer för vilka vi jobbar med och det står i vårt uppdrag att vi ska stå för ett oberoende. TT ska inte ta någon som helst politisk, religiös eller etisk ställning, säger hon och fortsätter:

– Vi står inte bakom något innehåll, och det är tydligt markerat vem avsändaren är. Väldigt få skulle koppla ihop att TT står för innehållet, det är långsökt. De journalister som får tillgång till tjänsten har koll på vad källan är.

Trots att Lina Hedenström ser det som osannolikt att privatpersoner skulle googla fram innehållet i dessa pressmeddelanden, och koppla ihop dem med TT – så har de nått en stor publik.

Lina Hedenström. Foto: Nyhetsbyrån TT

I maj rapporterade Metros Viralgranskaren om ett av KMR:s utskick, som då låg hos tjänsten Mynewsdesk. Pressmeddelandet med rubriken ”Adhd existerar inte – bara ett påhitt” innehöll enligt Metro desinformation om adhd, och hade delats över 40 000 gånger i sociala medier.

TT:s pressmeddelanden ligger öppet på tjänstens sajt, och man kan slussas dit till exempel via en sökning på ”psykiatrisk medicin", skriver SVT. Det framgår inte att man kommer till ett pressmeddelande utan det man kommer till ser ut som en artikel med KMR:s logga. Sajten i sig har TT:s logotyp.

Lina Hedenström säger till SVT att man inte får sprida falsk information via TT:s tjänst, och att Nyhetsbyrån TT inte står bakom KMR:s innehåll.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt