NWT-koncernen köper Värmlands Folkblad

"En liten aktör i tidningsbranschen har svårt att göra de investeringar som krävs".

Värmlands Folkblad blir en del av NWT-koncernen. Enligt VF:s styrelse sker försäljningen för att man långsiktigt måste säkra en framtida utveckling av tidningen och de nödvändiga tekniska investeringar som på sikt krävs.

– En liten aktör i tidningsbranschen har svårt att göra de investeringar som krävs. NWT-koncernen har ett tiotal publikationer och kan samordna både produktion och administration och kan dessutom dela på kostnader för ny teknik. Det ger helt nya utvecklingsmöjligheter för Värmlands Folkblad, säger styrelsens ordförande Sten Fransson i en kommentar.

VF Drift AB fortsätter att vara ett eget bolag med en egen redaktion. Ledarsidan kommer även fortsättningsvis att bygga på socialdemokratiska värderingar med Peter Franke som tidningens politiska redaktör.

– Att ledarsidan även i fortsättningen ska bygga på våra värderingar har varit en förutsättning för affären, säger Göran Persson, ordförande i IF Metall Värmland, ägare och styreledamot i en kommentar.

– Värmlands Folkblad är en välskött tidning, men NWT-koncernen kan tillföra långsiktiga resurser för att utveckla tidningen, främst på det digitala området. Vi ser också betydande samordningsfördelar med koncernens övriga tidningar, i första hand inom kundtjänst, teknik, administration och produktion, säger NWT-koncernens VD Mats Muregård.

NWT (Nya Wermlands-Tidningen och de fjorton helägda tidningarna, fastighetsrörelsen samt andelar i intresseföretag) ökade vinsten från 43 miljoner kronor 2014 till 63 miljoner kronor året därpå.

Omsättningen minskade dock från 533 miljoner kronor till 508 miljoner kronor under samma period.

Resultatet efter finansiella poster landade på 123 miljoner kronor, i jämförelse med 34 miljoner kronor året innan.

Publicerad 2017-01-30 11.31Uppdaterad 2017-01-30 11.35

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: