Gå direkt till textinnehållet

Nöjesguiden om kritiken: "Det handlar om att hon vill sälja sin bok"

Stefan Hallenius, vd på HKM Publishing som äger Nöjesguiden, känner inte igen sig i den bild som tidigare chefredaktören Jenny Nordlander målar upp av sexistiska maktstrukturer inom företaget.

I en intervju med Dagens Media berättar Jenny Nordlander idag om bakgrunden till varför hon valde att lämna rollen som chefredaktör på Nöjesguiden.

– När jag började på Nöjesguiden så var det dels för att tidningen hade tydliga värderingar som jag delade, till exempel gällande jämställdhet. Jag hade höga förväntningar och det var kanske naivt av mig. Ingen står utanför strukturerna, säger hon och fortsätter:

– Det är högre i tak på Nöjesguiden än på många andra arbetsplatser på ett sätt, och jag har tyckt bra om att jobba där. Jag har haft jätteroligt och vi har gjort bra grejer. Men det fanns också ett motstånd där som jag inte hade väntat mig.

Jenny Nordlander har tidigare berättat för Resumé om ett samtal med Stefan Hallenius, vd på HKM Publishing som äger Nöjesguiden, där hon frågade om han inte tyckte det var en bra idé att ta in en kvinna i styrelsen.

"Vi går på kompetens inte på kön", svarade han.

– Det går ju inte ihop med vad jag står för, sade Jenny Nordlander till Resumé.

Det var under tiden hos Nöjesguiden som hon bestämde sig för att skriva en bok om hur det är att vara kvinna i mediebranschen, och om de subtila maktstrukturer som hon menar råder i den.

HKM Publishings vd Stefan Hallenius säger till Dagens Media att han blir trött av att läsa intervjun med Jenny Nordlander, eftersom han egentligen har en god relation till henne.

– Det finns egentligen ingenting för mig att kommentera. Jag tror att det här handlar om att hon vill sälja sin bok. Alla här på företaget vet att vi har högt i tak. Men att Jenny tycker att jag ska välja kön framför kompetens får stå för henne. Mitt arbete handlar om att göra det bästa för Nöjesguiden, därför måste jag också gå på kompetens framför kön sju dagar i veckan.

Så du känner med andra ord inte igen dig i den bild hon målar upp?

– Nej inte alls, det är bara trams. Jag är inte en sådan person som hon får mig att framstå som, det vet alla som jobbar här. Vi har massor med kvinnor som jobbar på ledande positioner i vårt företag, vilket vi tänker fortsätta att ha. Om mina kollegor är kvinnor eller män är bara tillfälligheter.

Har ni klart med en ny chefredaktör för Nöjesguiden?

– Ja, det är klart och vi kommer att gå ut med det i nästa vecka. Jag har alltid flera bakdörrar öppna, så redan när Jenny sade att hon skulle sluta så hade jag en reservplan och visste var jag skulle leta.

Vad har du letat efter i en ny chefredaktör?

– Det har hänt mycket i bolaget på senaste tiden och mycket kommer hända framåt, därför kommer vi att hitta annorlunda sätt att jobba på nu. När HKM Publishing tog över Nöjesguiden var varumärket bara en produkt, idag är vi fyra med bland annat Djungeltrumman och Kingsize. Vi har ökat vår närvaro både i print och events och kommer starta minst ett till kontor för Nöjesguiden under 2018, säger Stefan Hallenius och fortsätter:

– Dessutom ska vi starta ett koncept med hotelltidningar i Malmö i maj, som vi kommer jobba mycket med framåt. Läget är alltså ett helt annat än när Jenny tog över som chefredaktör, och därför kanske jag nu letar efter andra kvalitér och andra sätt att jobba på så att vi kan växa ännu mer framåt.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-04-17 12.30Uppdaterad 2018-04-17 14.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: