Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Newsner: "Någon har lurat oss"

Publicerad: 10 Juni 2016, 05:10
Uppdaterad: 10 Juni 2016, 08:52

Hallå där, Johan Rikner, vd för Newsner...


Ämnen i artikeln:

programmatic buyingNewsner

...det ligger en annons på er sajt som leder till en fejkad aftonbladetsida där bantningsmedel säljs. Hur har den tagit sig igenom?

– Det låter inget kul. Den stänger vi ner med en gång.

– Det kan bli så när man jobbar med programmatic (automatiserade reklamköp). Vi har, vad vi vet, inte råkat ut för något liknande tidigare, men det gäller förstås att ställa högre krav på leverantörerna. I det här fallet Revcontent. Sånt här ska inte släppas igenom.

Vad kan medier göra för att förhindra bluffannonser av det här slaget?

– Annonsen ligger på den engelska sajten, så som tur är det inte så många i Sverige som har sett den. Vi har ett bra samarbete med Aftonbladet, och det är beklagligt förstås när det bli så här. Det är ju någon som har lurat oss. Alla medier som sysslar med programmatic bying riskerar att råka ut för detta, och det är någonting som vi måste jobba emot. Det är svårt att vara hundra procent säker.

Falska webbsidor är en vanlig bedrägeriform vid displayköp. I Newsners fall rörde det sig om en annons med Aftonbladet som avsändare. Väl inne på länken fanns en falsk aftonbladetsida där man kunde beställa ett bantningspreparat.

Läs mer om Frauds och Viewability i Dagens Media nummer 11, 2016.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

programmatic buyingNewsner

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.