Medier
Mittmedia utökar samarbetet med 24 Journalistik
Publicerad: 13 september 2017, 11:43
Uppdaterad: 13 september 2017, 12:13
Bild 1/2
Mittmedia går in som minoritetsägare i 24 Journalistik.
Ämnen i artikeln:
MittmediaUnder våren testade Mittmedia och 24 Journalistik ett samarbete i form av en rad olika utbyten som rörde innehåll, tjänster och plattformar.
– Vi har ju inte de musklerna som Mittmedia har, så för oss kommer det här innebära att vi kan spetsa till vår journalistik ytterligare, sa Jeanette Lindström, vd för 24 Journalistik, då.
Ett testsamarbete som visade sig vara lyckat, åtminstone med tanke på att man nu utökar samarbetet.
− 24 Journalistik tillsammans med Mittmedia känns som en perfekt kombination. Mittmedia har en teknisk styrka och system som vi kan dra nytta av, en skalbar redaktionell organisation och dessutom en gedigen erfarenhet både publicistiskt och strukturellt, säger Jeanette Lindström, vd i 24 Journalistik i Sverige, i ett pressmeddelande.
Samarbetet innebär att Mittmedia går in som delägare i 24 Journalistik och dessutom tilldelas en plats i koncernens styrelse. Vidare kommer Mittmedia även i fortsättning delge redaktionellt material från sin natt- och sportdesk samt tv-nav.
Under nästa år ska 24 Journalistik även övergå till Mittmedias tekniska plattformar, redaktionella verktyg och annonsteknik.
Mittmedias vd Per Bowallius:
− Otroligt roligt och spännande att vi nu tar det här steget. För att Mittmedia ska kunna finnas kvar i framtiden måste vi hela tiden röra på oss, förändra oss och få nya perspektiv. Entreprenörsdrivna start ups som 24 Journalistik är perfekta att samarbeta med, säger han i en kommentar.
− Jag känner mig trygg i att 24 Journalistik har fokus på att fortsätta utveckla sin publicistisk och journalistik. Kan vi hjälpa dem på vägen är det naturligtvis bra.