Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Mittmedia lanserar tekniska grundstenar

Publicerad: 22 Februari 2017, 12:44
Uppdaterad: 22 Februari 2017, 12:44

Som ett led i Mittmedias framtidsbygge lanserar koncernen två bärande delar – dataplattformen Soldr och den redaktionella verktygslådan Aracua.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Bygget av dataplattformen Soldr är ett sätt för Mittmedia att skapa affärsmöjligheter mot framtiden. Plattformens ses som avgörande i Mittmedias strategi för att mäta dagens utmaningar.

– Med Soldr skapar vi förutsättningarna att göra morgondagens affärer. Med Aracua förändrar vi innehållsproduktionen i grunden, säger Mittmedias vd Per Bowallius, i ett pressmeddelande.

Med hjälp av dataplattformen kan Mittmedia personalisera innehållet för läsarna då man har kunnat analysera det innehåll som läsarna är intresserade av och villiga att betala för.  På så sätt hoppas man kunna bygga en kundresa som driver lojalitet. Enligt Mittmedia har man på några månader lockat 16 000 nya betalande plus-kunder.

– Vi hade data i flera olika silor och var beroende av andra aktörer för ägandeskap, behandling och analys. Det gjorde att vi inte kunde skapa effektivt värde i vår produkt- och affärsutveckling, säger Magnus Engström, chef för datastrategi på Mittmedia, i ett pressmeddelande.

Den så kallade digitala verktygslådan Aracua är en annan del av Mittmedias digitala system. Aracua samlar de olika redaktionella verktygen som Mittmedias journalister använder i ett "logiskt arbetsflöde".

– I dag arbetar våra journalister i olika verktyg för att skapa digitalt innehåll. Det skapar en splittrad och stressande arbetsmiljö. Det hämmar vår förmåga att skapa snabbt innehåll som driver räckvidd och unikt innehåll som driver betalvilja, säger Thomas Sundgren, utvecklingsansvarig för Mittmedias innehålls- och dataplattformar, i ett pressmeddelande.

Mittmedia skriver i pressmeddelandet att man inte är främmande när det kommer till att samarbeta med andra aktörer när det kommer till plattformen och verktygen.

De utmaningar vi brottas med är hela branschens utmaningar. Vi vill nyfiket söka samarbete med andra, säger Per Bowallius, vd Mittmedia.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev