Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Missnöjda hörs mest i sociala medier

Publicerad: 15 December 2016, 08:54
Uppdaterad: 15 December 2016, 08:56

I undersökningen har Nepa analyserat 38 000 personers digitala fotavtryck, och dessutom gjort enkätstudier med 4 000 personer. Bild: Pixabay

De nyhetskonsumenter som är mest aktiva i sociala medier litar också minst på traditionella medier, enligt en ny analys från Nepa.


Ämnen i artikeln:

DNNepa

Undersöknings- och analysföretaget Nepa har i en ny rapport studerat svenskarnas nyhetskonsumtion, där man bland annat tittat på vilket innehåll som delas i sociala medier och varför. Det skriver DN.

Syftet med rapporten är att hjälpa traditionella medier att i framtiden attrahera de målgrupper som i dag inte känner att de traditionella medierna är relevanta för dem. 

I undersökningen har Nepa analyserat 38 000 personers digitala fotavtryck, och dessutom gjort enkätstudier med 4 000 personer.

Nepa delar in konsumenterna i sex olika grupper, varav de tre grupper som inte attraheras av traditionella nyhetsmedier kallas "de följande", "de sociala" och "de misstroende" och utgör 50 procent av den totala siffran. Dessa grupper skiljer sig åt i beteende, men är alla aktiva i sociala medier.

– Vi såg att det fanns tre grupper vars behov inte adresseras tillräckligt av traditionella medier. De konsumerar traditionella medier, det gör i princip alla, men de gör det i mindre utsträckning. Och för vissa behov går de till alternativa medier och nya kanaler. De är klart underrepresenterade i sin konsumtion av traditionella medier, säger Thomas Berthelsen, metodansvarig på Nepa, till DN.

"De följande" konsumerar digitala nyheter utan att själva dela dem vidare, samtidigt som både "de sociala" och "de misstroende" är aktiva delare av innehåll.

Men medan "de sociala" delar för att bygga relationer och stärka sitt eget varumärke använder "de misstroende" delningsfunktionen för att visa en ståndpunkt, eller för att övertyga andra om sin åsikt.

– Vi kom fram till att det inte finns ett enskilt sätt att attrahera de här grupperna. Det räcker inte med att bli bättre på sociala medier, eller göra framsteg på den tekniska plattformen, utan det handlar om olika saker för olika grupper, fortsätter Thomas Berthelsen till DN.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DNNepa

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.