Mindre spridning av fejknyheter inför franska valet

Emmanuel Macron. Bild: Flickr

Mindre falska nyheter delades inför det franska valet än inför det amerikanska. Det visar en ny studie från Oxford Internet Institute.

Under de sista veckorna av det amerikanska presidentvalet fick falska nyheter lika mycket spridning på sociala medier som nyheter från etablerade mediekällor. Det visade bland annat en uppmärksammad undersökning genomförd av Buzzfeed.

Den politiska diskussionen i Frankrike är dock inte lika påverkad av fejknyheter.

En undersökning från Oxford Internet Institute som bygger på data från över 800 000 tweets mellan 13-19 mars, visar nämlingen att sociala medier-användare i Frankrike istället spred mycket innehåll från högkvalitativa nyhetskällor inför presidentvalet.

Endast drygt fyra procent av allt som spreds på Twitter, oavsett källa, var felaktigt. 46,7 procent kom från etablerade nyhetsmedier medan 16 procent byggde på innehåll från regering, politiska partier och experter. 20 procent av innehållet kom från andra politiska nyhetskällor.

Inför det amerikanska presidentvalet gjorde institutet en liknande undersökning baserad på data från delstaten Michigan. Den visade att nyheter från etablerade källor och fejknyheter fick i stort sett lika mycket spridning i sociala medier.

I den amerikanska versionen av studien kom endast 25,9 procent av det som delades på Twitter från etablerade nyhetskällor, medan 3,4 procent härstammade från regering, politiska partier och experter.

Idag stod det klart att det är Emmanuel Macron som gick vinnande ur den första omgången av det franska valet. Han är också den politiker som diskuterats mest i sociala medier, enligt undersökningen. På Twitter har 43,2 procent av de politiska diskussionerna handlat om honom.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-04-24 11.51Uppdaterad 2017-04-24 12.07

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: