Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Milstolpen: internet utgör halva mediekakan

Under 2017 passerades en milstolpe för medieinvesteringarna, då annonsering i digitala medier för första gången utgjorde hälften av mediekakan.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2018, 14:31
Uppdaterad: 20 Februari 2018, 14:56

Ämnen i artikeln:

IRM

Bild 1/2  Källa: IRM

Idag publiceras IRM:s senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2017. Det blev ett riktigt bra år med en tillväxt om över 8 procent jämför med 2016.

Därmed kan IRM fastslå att medieinvesteringarna återigen når ett nytt all-time-high. Omsättningen uppgick till 37,7 miljarder kronor 2017.

– Vi ser tillbaka på ett fantastiskt år på marknaden, tillväxten har varit rekordstark. För tredje året i rad noterar marknaden nytt all-time-high, så detta är en del av en långsiktig positiv trend för medieinvesteringarna, kommenterar IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

De digitala medierna går fram kraftigt, tillväxttakten uppgår till 21 procent relativt 2016. Kategorin omsätter nu 19,2 miljarder kronor och står för första gånger för över hälften av medieinvesteringarna: 51 procent. Den snabbaste tillväxttakten finner vi inom sociala nätverk och online video.

Flera kategorier har stark positiv tillväxt. Bio, radio och out-of-home kan uppvisa tvåsiffriga ökningstakter under året jämfört med 2016. Dessutom bröt tv de tre senaste årens negativa trend, under 2017 ökade reklamomsättningen med drygt 2 procent.

– Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis. IRM räknar med ett mycket fördelaktigt läge för de digitala annonsinvesteringarna även framöver, under 2018 prognosticerar IRM att internet passerar 21 miljarder kronor i investeringar, mer om det i IRM:s kommande prognos som publiceras i mars, avslutar Madeleine Thor.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.