Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Michaela Forni: "Jag känner noll nervositet"

Publicerad: 5 Juni 2017, 09:56
Uppdaterad: 5 Juni 2017, 12:32

"Det kanske låter kaxigt men jag har bloggat i 13 år och jag vet vad som fungerar bäst", säger Michaela Forni om fördelarna med att stå för satsningen själv.

Bloggaren Michaela Forni rullar ut den egenfinansierade sajten "dailyforni.se".


Ämnen i artikeln:

Michaela Forniinfluencer

Bloggaren Michaela Forni startat plattformen "dailyforni.se" för både blogg, redaktionellt innehåll, diskussionsforum och shop.

Efter 13 år som bloggare känner hon att det är dags att kunna erbjuda både sina läsare och samarbetspartners någonting nytt. Även om Michaela Forni tycker att det är svårt att hitta någon bra konkret förklaring på vad plattformen går ut på beskriver hon den som ”en förlängning av bloggen”.

– Vad jag vet så finns det inte någon annan influencer i Sverige som har gjort detta, säger hon till Dagens Media.

Syftet med den nya plattformen är att skapa en större plats för folk att ”hänga på”.

– Bloggen innebär ett begränsat utrymme både för kunder, samarbetspartners och läsare. Jag skulle vilja att bloggen växte och blommade på ett nytt sätt. Även om det finns sociala medier idag som man kan finnas på så är bloggen fortfarande ett slags hem som folk söker sig till.

Hur mycket är plattformen ett sätt att stå stadigt i konkurrens från andra bloggare?

– Jag känner mig hyfsat trygg i mitt bloggande. Jag har en stadig följarskara och har varit en av de största bloggarna i Sverige under många år nu, jag känner inte att jag måste armbåga mig fram. Det här är mer ett sätt att göra följare och samarbetspartners nöjda och ge dem lite mer.

Satsningen finansierar Michaela Forni med egna pengar, och det ser hon som positivt samtidigt hon medger att det till en början har varit nervöst.

– Det har varit väldigt mycket jobb. Jag gör det här på egen hand och det gör att det blir nervöst, det är jag som bekostar allting. Det finns inte någon annan som kan ta smällen om det inte går som man har tänkt sig. Men nu känner jag mig otroligt stolt och glad över resultatet. Jag känner noll nervositet. Det har varit lite tekniska fel under helgen i samband med lanseringen men jag känner mig trygg med att sådana saker löser sig.

Vad är fördelen med att själv bekosta den här satsningen?

– Det ger mig mer kontroll. Om jag har någon i ryggen så är det fler personer som har tankar och åsikter om hur den ska byggas och frodas. Nu är jag själv ägare, vilket är jätteroligt. Då får jag göra det som min magkänsla säger är bäst. Det kanske låter kaxigt men jag har bloggat i 13 år och jag vet vad som fungerar bäst.

Michaela Forni har sett ett stort intresse från läsarna när det kommer till redaktionellt innehåll och har därför öppnat upp för just den typen av innehåll.

– Det kommer vara fokus på karriär och livsstil. Det är ämnen som går hand i hand med vad jag tycker är intressant. Jag har märkt ett högt intresse för alltifrån ämnen som prestationsångest till frågor om hur man kan hantera sin chef. Men det kommer även vara inslag av mode, skönhet och inredning.

Det redaktionella innehållet kommer delvis produceras av Michael Forni själv men även backas upp av andra frilansade redaktörer.

Hur kommer diskussionsforumet gå till?

– Jag har väldigt mycket aktiva diskussioner i mitt kommentarsfält men det är inte alltid jag som är i fokus. Det är folk som vill prata med varandra lika mycket som det finns de som vill ha svar från mig. Men kommentarerna hamnar ganska så snabbt längre ned i flödet och det här är ett sätt att få diskussionerna att leva kvar.

Syftet är också att de som kanske inte annars våga lyfta frågor i Facebook-grupper ska kunna göra det anonymt i forumet. Vem som helst ska kunna starta en tråd inom ett valfritt ämne och redan nu säger Michaela Forni att det finns ett trettiotal trådar uppe med runt 100 svar.

– Man kanske vill diskutera hur ens chef behandlar en på jobbet, men gör man det på Facebook så har det inom två timmar kommit fram till chefen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Michaela Forniinfluencer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev