Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Metro gör om sajten – ska "mångdubbla" intäkterna

Publicerad: 30 mars 2017, 08:29
Uppdaterad: 30 mars 2017, 09:38

Bild 1/3  

Metro gör om metro.se helt. "Vi vill satsa mer digitalt", säger styrelseordförande Christen Ager-Hanssen till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

MetroChristen Ager-Hanssen

Metro fick i mitten av februari nya ägare i investmentbolaget AB Custos. Samtidigt påbörjades arbetet med att göra om sajten metro.se. Det är ett led i satsningen för att locka annonsörer och samarbetspartners till Metros digitala plattform.

– Mot bakgrund av att Metros nya ägare har ett mycket tydligt digitalt fokus på verksamheten var en re-design av metro.se ett prioriterat område redan från start - och det är ett jobb som kommer att pågå löpande under året. Detta är samtidigt en mycket viktig del av den nya affärsutvecklingsplanen för Metro framöver, säger Jenny Hedelin, projektledare affärsutveckling, i en kommentar.

Metros egna art directors och progammerare har byggt om sajten under 2016 och har blivit klar vid årsskiftet. Nu hoppas man att den nya sajten ska öka trafiken.

Det planeras även ett antal förvärv. Styrelseordföranden Christen Ager-Hanssen säger att man inom kort kommer att berätta om de nya uppköpen.

– Vår digitala affär ska växa kraftigt. Inom två års tid ska vi ha mångdubblat vår omsättning, och det gör vi med förvärv. Vårt mål är att papperstidningen i löpet av de två åren bara ska stå för kanske 50 procent av vår omsättning, säger Christen Ager-Hanssen.

Han säger att de digitala intäkterna i dag utgör 40-45 procent av den totala omsättningen, men att de vill upp till 60-70 procent. Papperstidningen ska samtidigt bli mer inriktad mot livsstil och feature.

– Samtidigt gör vi dramatiska förändringar på printsidan. Vi har lanserat ett helgnummer som är mer präglad av feature. Nu har vi en ny chefredaktör, en nya redaktionschef och vi går väldigt mycket mer mot livsstil, feature och de områden som vi känner är mycket mer uppskattade hos både våra kunder och annonsörer, säger han.

Det har hänt mycket på Metro på sistone. Ledningen har på kort tid bytts ut, och enligt Christen Ager-Hanssen mer snart att hända.

– Vi är aktiva och har bestämt att vi ska vara en stor spelare i det förändringsarbete som sker inom hela industrin. Vilket betyder att vi kommer att köpa både varumärken och göra ytterligare förvärv kring den affären, också inom vertikalerna som vi i dag är ledande i, säger Christen Ager-Hanssen och nämner bland annat Metros sajter för jobb och mode.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

MetroChristen Ager-Hanssen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News