"#MeToo är ojämförbart med något annat"

Montage, Alyssa Milanos tweet samt Emma Blom. Foto: Janne Næss

Social Industries vd Emma Blom beskriver #MeToo som " en mördande enkel idé som är lätt att sätta fingret på". Dessutom – fem svenska hashtag-kampanjer som gjort avtryck.

”Otroligt och ojämförbart med något annat”, är orden som Social Industries vd Emma Blom väljer för att beskriva hashtagen "MeToo" som spridits som en löpeld i den sociala- och traditionella medievärlden på bara ett fåtal dygn.

– Hashtagen har funnits med nästan i varenda feed jag har sett sedan igår. Spontant så tycker jag att det är väldigt fascinerande att se hur det tillkommer ny kraft i varje initiativ som blir så här viralt. Fenomen som dessa blir större och större, om man tittar i backspegeln på föregångare som” Ice bucket challenge” och ”Pokemon go”.

Hon fick själv syn på hashtagen för första gången genom Mia Skäringers delning av Cissi Wallins omskrivna instagraminlägg.

– Cissi Wallins inlägg blev som ett epicenter i ett svenskt sammanhang, och frågan har kommit närmare och försvenskats genom hennes ansikte. Inlägget har varit en viktig ingrediens i den stora spridning som skett i Sverige, säger Social Industries vd.

Emma Blom understryker att hon inte vet om #MeToo gjort lika stort intryck på andra marknader som på den svenska, då frågor som dessa engagerar mycket i Sverige. Journalisterna Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter tilldelades redan 2011 "Stora journalistpriset" för sitt hashtag-initiativ  #prataomdet, som de skapade för att belysa hur vanligt förekommande det är med sexuella trakasserier.

– Personligen kan jag inte säga någonting annat än att #MeToo är drabbande och kraftfullt, och vi har pratat massor om det på jobbet idag. Som tjej vet man ju tyvärr nästan ingen som inte har utsatts för sexuella trakasserier – vilket blir en väldigt starkt upplevelse att se i sina flöden, säger hon och fortsätter:

– Att hashtagen blivit så viral bekräftar allt vi vet om sociala medier. Det handlar om en kombination av tajming, slump och en enorm uppbackning av kända personer som spridit initiativet vidare i egna kanaler.

Det är nästan omöjligt att på förhand veta vad som kommer att bli viralt, men klart är – menar Emma Blom – att det skulle vara svårt för ett varumärke att lyckas slå igenom med samma kraft.

– Det har stor betydelse att initiativet kommer underifrån, menar hon. Många har till exempel försökt lyckas med kampanjer som ”Ice bucket challenge", både före och efter orginalet.

– #MeToo har förmodligen peakat, men vi kommer att få se efterdyningar i några veckor framöver, företag som startar liknande initiativ eller aktörer som försöker spinna vidare på idén, tror Emma Blom.

Hon avslutar:

– "Ice bucket challenge" förändrade spelreglerna, och vår syn på vad som kan bli viralt. Personligen tycker jag att det är sjukt bra att #MeToo har spridits så som det har gjorts. Idén är så mördande enkel och lätt att sätta fingret på. Initiativet kommer underifrån, det berör alla och är otroligt effektfullt. Jag tror att #MeToo kommer att leva kvar i oss, och säkert också förändra en hel del saker.

Svenska hashtag-kampanjer som gjort avtryck:

#prataomdet lanserades av journalisterna Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter i kölvattnet av sexanklagelserna mot Wikileaks-grundaren Julian Assange. Syftet var till att börja med att stödja de två kvinnor som anmält Assange för sexuella övergrepp, men blev en hashtag där folk berättade om egna erfarenheter av övergrepp och sexuella trakasserier. Kampanjen uppmärksammades stort i medierna och ledde till att Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter år 2011 vann Stora Journalistpriset i klassen "Årets förnyare".

#jagärhär är förutom en hashtag som används för att motverka näthat, även en ideell förening. Föreningen skapades som en Facebookgrupp år 2016 av journalisten och författaren Mina Dennert, och har som syfte att uppmuntra till civilkurage och förändra tonen i samhällsdebatten. #jagärhär har vunnit flera priser och utmärkelser, bland annat Rättviseförmedlingens ”Rättvisepriset” och ”Årets samhällsaktör” av Gullers Grupp.

#jagärlucia är en hashtag som kom till när en mörkhyad pojke i en Åhléns-reklam för Luciakläder fick ta emot rasistiska påhopp förra året. Det var retorikexperten Elaine Eksvärd som startade uppropet, som tusentals slöt upp bakom på bara några timmar. Under hashtagen lade folk upp bilder på sig själva i Luciakläder för att stötta pojken och visa på att en Lucia kan se ut på massor av olika sätt. Bland dessa fanns kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

#inteimittnamn trendade på Twitter under november 2015 när operasångerskan Malena Ernman twittrar meningen tillsammans med en bild på ett flygplad från Sverigedemokraterna. Flygbladen, som delades ut till flyktingar på grekiska ön Lesbos, innehöll en rad påståenden om Sverige med syfte att avskräcka flyktingar från att bege sig hit. Dessutom hävdade SD att hela svenska folket stod bakom budskapet. Kampanjen lanserades av stiftelsen Expo och initiativet Tillsammansskapet. Flera kända svenskar hakade på "#nteimittnamn, bland annat ärkebiskop Antje Jackelén.

Amanda Törner

Reporter

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-10-17 15.29Uppdaterad 2017-10-18 12.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: