Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

"Mer hopp om framtiden än vi tillåter oss att tro"

Publicerad: 31 December 2016, 07:00
Uppdaterad: 2 Januari 2017, 08:27

Dan Parnas: "De nya medierna visade sig vara supergammelmedia i skarpa lägen".

JULENKÄT. Dan Panas, pr- och kommunikationschef på Discovery Networks, berättar om "Chewbacca-skägget" som kanske ryker, äldres brist på källkritik och Discovery Networks strategier 2017.


Ämnen i artikeln:

Discovery Networks

Vilken var den största branschhändelsen 2016?

– Kanske att de nya medierna visade sig vara supergammelmedia i skarpa lägen, samtidigt som rörlig bild kraftigt stärkte sin dominanta position som den kraftfullaste och effektivaste leverantören av storytelling. I både Brexit-omröstningen och det amerikanska presidentvalet stod många av de stora slagen i sociala medier, men resultatet var inte att de ungas alternativ vann utan tvärtom de äldres och de allra äldstas. Om unga väljargrupper fått bestämma hade ju England stannat kvar i EU och Hillary varit president idag, säger Dan Panas och fortsätter:

– En alternativ tolkning av det här är kanske att årets största branschhändelse egentligen var medias insikt att de äldre målgruppernas förmåga att fördomsfritt och källkritiskt tolka nyheter i sina flöden, visade sig vara markant sämre än de yngres – trots att den här sortens ängslighet ryggmärgsmässigt klistras på de unga. Det finns så mycket mer hopp om framtiden än vi ibland tillåter oss att våga tro.

Vad är ditt nyårslöfte?

– Enligt källor kan mitt Chewbacca-skägg komma att sluta sina dagar som en chihuahua-stor hög av hår på ett barberargolv innan årets slut.

Sia om din bransch: Vad händer 2017?

– Oj, helt klart väldigt, väldigt mycket. För Discovery Networks del startar uppmarschen mot en ny era med fyra raka olympiska spel, då vi kommer nå sportfansen på fler skärmar än någonsin. Våra rekryteringar av bland andra Peter Forsberg, Anja Pärson, Jonas Karlsson, Per Elofsson och Jessica Almenäs har naturligtvis väckt uppmärksamhet, men faktum är att det rustas, vässas och fejas i precis alla delar av vårt mediahus både tekniskt, plattformsmässigt och innehållsmässigt, säger han och fortsätter:

– Vi ska även vara tongivande inom underhållning och reality, och ökar dessutom vår närvaro i den strategiska genren drama där vi i år haft fantastiska framgångar med bland annat Gåsmamman som lockat en miljonpublik. I princip alla våra satsningar är byggda runt – och armerade av – våra helt fantastiska profiler som verkligen engagerar fans på alla plattformar.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Discovery Networks

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.