Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Medierna som klandras för Martin Timell-publiceringar

Publicerad: 25 Juni 2018, 09:19
Uppdaterad: 25 Juni 2018, 09:45

Pressens Opinionsnämnd har granskat mediernas rapportering under #Metoo. PON klandrar både Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan för publiceringar om Martin Timell.


Ämnen i artikeln:

Martin Timell

Totalt klandras tio publiceringar i samband med Metoo av Pressens Opinionsnämnd.

Pressens Opinionsnämnd har valt att klandra både Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Hänt i Veckan för publiceringar om Martin Timell i samband med Metoo-hösten. Det är också de publiceringar som klandrats mest.

Som bekant anklagades den välkända programledaren för våldtäkt. Våldtäkten ska ha ägt rum 2008 och i oktober inledde polisen en förundersökning gällande den påstådda våldtäkten. I början av juni friades han från våldtäktsanklagelserna men domen har överklagats av målsägarbiträdet Elisabeth Massi Fritz.

Pressens Opinionsnämnd klandrar Aftonbladet för att ha brutit mot god publicistiskt sed i samband med rapportering om anklagade Martin Timell.

Publiceringen anmäldes av Martin Timell själv och i sin anmälan har han bland annat tagit upp att han sedan den 15 oktober blivit hudflängd i pressen för saker han varken gjort eller blivit dömd för. Han tog även upp att han var en tv-snickare, ingen kungamördare eller terrorist samt att han och hans familj har lidit enorm skada av publiceringarna. Det är även argument som han tar upp i anmälningarna mot de andra tidningarna också.

Pressens Opinionsnämnd menar att det, då artiklarna publicerades, inte fanns ett uppenbart allmänintresse som krävde en offentlig belysning av uppgifterna.

Även Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet klandras för att ha brutit mot god publicistiskt sed i samband med rapporteringen om Martin Timell under Metoo. Svenska Dagbladet klandras även för en publicering om Fredrik Virtanen.

Även Hänt i Veckan klandras för att ha brutit mot god publicistik sed. I det fallet anmäler Martin Timell dock inte tidningen för att ha publicerat hans namn utan att på sin löpsedel felaktigt skrivit att hans fru hade lämnat honom.

Likaså klandras även Expressen i samband med rapporteringarna om Martin Timell. I Martin Timells anmälan mot tidningen framför han att Expressen har varit värst. Här rör det sig om ren förföljelse, både fysiskt och psykiskt, menar han.

Expressen klandras även för två publiceringar om konkurrenten Aftonbladet samt namnpublicering av radioprofilen som fick lämna SR.

Arbetaren fälls för att grovt ha brutit mot publicistik sed då tidningen i en kolumn under Metoo namngav och pekade ut flera olika män.

”När en namnpublicering sker och den utpekade kan drabbas negativt är det av stor betydelse att tidningen är återhållsam och ansvarsfull vid publiceringen. En grundläggande förutsättning för att en publicering ska vara förenlig med god publicistisk sed är att det finns belägg för uppgifterna. Arbetaren har, som PO konstaterat, publicerat oreserverade påståenden med allvarliga anklagelser riktade mot anmälaren. Tidningen har inte redovisat några belägg för sina påståenden. Tidningen har därutöver kopplat ihop honom med misstankar som rör andra personer. Till följd av detta har NN drabbats av en oförsvarlig publicitetsskada. Tidningen har grovt brutit mot god publicistisk sed.”

Dagens Nyheter publicerade under hösten artiklar om olika Aftonbladetmedarbetare, och där går PO och PON:s åsikter om Dagens Nyheter ska klandras eller inte isär. PO menar att personen i fråga har pekats ut, trots att namn inte angivits, och att personen därmed har lidit publicitetsskada. PON friar dock tidningen med följande argument:

”DN har inte publicerat anmälarens namn. De identifierande uppgifter som lämnats om honom innebär visserligen att en begränsad krets, främst kollegor och bekanta, har förstått vem artikeln handlat om. Den publicitetsskada han därigenom kan ha lidit kan dock, med hänsyn till vad som tidigare sagts, inte anses oförsvarlig. Därutöver har uppgifterna inte lett till att han pekats ut i någon ytterligare krets. Han har således inte drabbats av någon oförsvarlig publicitetsskada.”

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Martin Timell

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev