Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

"Vi känner frustration"

DAGENS MEDIA, NR 18. Publicisterna stoppar flera tredjepartsaktörer, vilket skapar irritation hos mediebyråerna.


Publicerad: 28 November 2018, 12:21
Uppdaterad: 28 November 2018, 13:16

Ämnen i artikeln:

Dagens MediaCaratGroup MDentsu AegisGDPRGoogleFacebook

I det senaste numret av Dagens Media ger Martin Hugosson på Group M, Simon Post på Carat och Kristina Juhlin på DDS sina kommentarer kring hur de upplever publicisternas hantering av GDPR.

Att amerikanska jättar som Google och Facebook blir beskyllda för att vara "walled gardens" är sedan länge känt, men efter GDPR har en diskussion om huruvida de svenska publicisterna också går mot system liknande jättarnas "walled gardens" uppstått. 

Kristina Juhlin, operativ chef på DDS, beskriver en trend och en tillbakagång till hur det var i början av 00-talet, då mediebyråer fick förlita sig på publicisternas egna siffror.

– Dels är det ett problem utifrån att vi måste förlita oss på publicisternas data, de får mäta sig själva. Dels är det ett problem eftersom vi inte kan göra advekata jämförelser mellan flera olika publicister eller se den totala räckvidden, säger Kristina Juhlinmoch fortsätter:

– Utifrån medieköpsperspektiv kan vi heller inte frekvensstyra kampanjer lika bra. Så det påverkar den digitala marknadsföringen väldigt mycket och det är inte till någon fördel för vare sig konsumenterna eller annonsörerna. 

Läs del 1 i Dagens Medias stora special med rubriken "Kallt krig om data", i det senaste numret av magasinet där mediebyråerna ger sin syn på publicisternas hantering av GDPR. 

Är du inte prenumerant? Här tecknar du upp dig för en prenumeration.  

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.