Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

”Vi har valt att riskera investeringar”

Publicerad: 29 November 2018, 09:00
Uppdaterad: 29 November 2018, 14:43

I det senaste numret av Dagens Media ger Anders Nylander på Schibsted, David Matsson på TV4 och Alexander Lydecker på Bonnier sin syn på transparensen i skenet av GDPR.

Foto: Janne Næss/Press

DAGENS MEDIA, NR 18. Flera tredjepartsaktörer utesluts av mediehusen. ”Vi har en skyldighet att värna om användarnas data”, säger Schibsteds Anders Nylander.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBonnier BroadcastingGDPRBonnier

När mediebyråerna säger att svenska publicister har slutit sig allt mer efter GDPR, då flera tredjepartsaktörer har stoppats, säger publicisterna att de måste skydda sina användare.

Schibsted har tagit en aktiv roll för att stå upp mot globala techjättar såsom Facebook och Google. 

I samband med GDPR har man gjort det genom att inte gå med på Googles krav om att de ska samla in samtycke från sina kunder å Googles vägnar – vilket har gått konsekvenser för medieköpen. 

– Vi har valt att riskera investeringar för att driva den linjen vi gjort i Sverige, säger Anders Nylander, vd på Schibsted sales & inventory. 

Läs del 2 i Dagens Medias stora special med rubriken "Kallt krig om data", i det senaste numret av magasinet där publicisterna svarar på kritiken om "walled gardens". 

Är du inte prenumerant? Här tecknar du dig för en prenumeration.  


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev