Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Medier

TV4 når högsta tittartidsandelen sedan 1999

Publicerad: 12 December 2018, 06:00

November 2018 blev den bästa månaden på nära tio år för TV4, sett till tittartidsandel. Detta trots att det linjära tittandet i år gått ner med 7,7 procent i huvudmålgruppen.


Ämnen i artikeln:

TV4

I ett blogginlägg beskriver Fredrik Arefalk, Kanalchef för TV4 och C More Film & serier, hur TV-huset nått en tittartidsandel i november som de inte överstigit sedan 1999. 

Under månaden i fråga låg TV4:s huvudmålgrupp, 15-64 år, på dryga 26 procent. Det är även 2,3 procentenheter över förra årets nivå, enligt siffror från MMS.

– Vårt svenska innehåll som täcker stora delar av dygnet har samlat tittarna mer än någonsin i november, säger Fredrik Arefalk till Dagens Media. 

Är det något särskilt format som fått tittandet att öka? 

– Nej, vi har haft ett jämnhögt tryck under primetime med starka format som "Så mycket bättre", "Idol" och "Bonde söker fru" som tittarna återvänder till. Detta bredvid våra urviktiga nyhetssändningar, svenskt drama och sport. 

Hittills i år har TV4 Play ökat med omkring 30 procent i spenderad tid – och C More växer mer än så, skriver Fredrik Arefalk i blogginlägget. Tillväxten beskriver han som helt nödvändig då det linjära tv-tittandet har gått ner med 7,7 procent i målgruppen 15-64 år så här långt i år. Trots vinter-OS och fotbolls-VM.

– I takt med att det totala tv-tittandet går ner så har vi satsat kraftigt på huvudkanalen TV4 och det svenska innehållet. Tanken är att TV4 ska vara ett lok som för in människor i vårt universum, och då är våra stora format viktiga, säger Fredrik Alefalk och fortsätter:

– Det är kostsamt att satsa hårt på innehåll och att våga jobba till fullo med alla genrer. Men det får vi tillbaka i form av  nöjda tittare, användare och annonsörer som känner att de kommer till en bra miljö. 

Har annonsförsäljningen för november nått samma höjder som tittandet?

– Vi har haft ett jättebra är även när det gäller annonsförsäljningen, men exakt hur det ser ut för helåret får vi återkomma till efter årsskiftet.

Prognosen för TV4:s helår ligger på omkring 23,6 procent i tittartidsandel i tv-husets huvudmålgrupp, enligt Fredrik Arefalk, vilket kommer att göra 2018 till det bästa året för TV4 sedan 2005.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.