Medier
Trots lågkonjunktur – hushållen fortsätter spendera på media
Publicerad: 12 maj 2023, 07:31
Mediavisions vd Marie Nilsson konstaterar att svenskarna fortsätter att prioritera media.
Även under 2023 års första kvartal ökade hushållens mediebudget. Det enligt nya siffror från Mediavision.
Nio av tio svenska hushåll betalar i dag för ett medieabonnemang. Och det oroliga omvärldsläget till trots fortsatte hushållens köp av media även under 2021 års första kvartal.
– Trots en utmanande tid, kan vi se att hushållen i Sverige är trogna sina medieköp, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i ett pressmeddelande.
Av Mediavisions senaste analys framgår att hushållens samlade medieutgifter når rekordnivåer. Totalt lägger ett genomsnittligt hushåll 807 kronor i månaden, eller 9.684 kronor om året, för medietjänster. Det är en ökning med 5 procent under det senaste året. Som medietjänster räknas allt från ett ljudboksabonnemang till en tidningsprenumeration eller biobiljett.
Mest pengar, över hälften av mediebudgeten, spenderar hushållen på tv- och streamingabonnemang. Även den summa hushållen lägger på ljudböcker och podcasts har ökat.
Hushållen fortsätter också att handla tidningar och magasin. Och mest pengar läggs där på dagspressabonnemang. Mediavision ser också en fortsatt rörelse mot digitala tjänster. När det kommer till just dagspress har andelen digitala abonnemang gått från 35 till 40 procent under det senaste året. Sammantaget utgör dock digital dagspress mindre än 5 procent av de totala medieutgifterna.
Foto: Mediavision