Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Tåg-vd:n hyllar Offside – avstår spelreklam

Publicerad: 10 April 2019, 08:44

MTR går i Offsides fortspår – ingen mer ombordreklam för spel på tågen.

Foto: MTR

UPPDATERAD. MTR Express ansluter sig till initiativet #spelstopp och avstår från all spelreklam ombord på sina tåg. ”Vi har sett vad spelberoende kan föra med sig”, säger företagets vd.


Ämnen i artikeln:

OffsideMTR ExpressOffside Press

MTR Express väljer att följa tidningen Offsides exempel och avstår från spelreklam, ombord på sina tåg. 

– Själv har jag i grunden ett stort fotbollsintresse och är man idrottsintresserad är det svårt att undgå den våg av reklam som sköljer över oss allt mer, säger företagets vd Mats Johannesson, till Dagens Media. 

– Det är inte så att vi är fundamentalister i förhållande till spel men jag tror att vi är flera som delar bilden att situationen som den är just nu inte är lämplig. 

Mats Johannesson säger att man tydligt ser att den totala budgeten för spelreklam ökar i Sverige och företaget får många förfrågningar av spelbolag som vill marknadsföra sig hos bolaget. Det handlar om miljonbelopp, pengar som MTR nu säger nej till. 

– Vi har haft många samtal internt och kommit fram till att det är något som vi tydligt vill avstå ifrån både för våra kunders och kollegors skull. Vi är flera kollegor som har sett vad spelberoende kan föra med sig och i den massiva våg av spelreklam som nu breder ut sig så känns det rätt i magen för oss att inte bidra till detta i förhållande till våra kunder.

Mats Johannesson gillar tidningen Offsides ställningstagande och tecknade en prenumeration med tidningen när han läste om deras beslut att avstå spelreklam.

– Vi hoppas att vårt ställningstagande kan bidra till att öka medvetenheten om detta folkhälsoproblem och att vi får se åtgärder från fler aktörer.

Hur har rektionerna varit efter beslutet?  
– När vi kommunicerade det internt förra veckan var det mycket positiva reaktioner och det vi har hört externt är också överlag positiva reaktioner. Det känns naturligtvis bra. Vi gör något som vi kan stå för, och någonstans ska man ha en kärna som bolag.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.