Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Svensk Damtidning anställer – satsar på kommersiell redaktör

Publicerad: 9 Augusti 2019, 09:24

Johan T Lindwall, chefredaktör Svensk Damtidning.

Foto: Press.

Svensk Damtidning gasar i satsningen på digital omställning – och upplever något av ett monopol på kungabevakning.


Då Svensk Damtidning numera, enligt chefredaktören Johan T Lindwall, är i stort sett ensam med att bevaka kungligheter ser man ljust på framtiden.

–  Det kan man tycka si och så om – jag tycker alltid att det är bra med konkurrens och tycker det är synd att kvällstidningarna slutat rapportera om kungahuset. Men då blir också Svensk Damtidning den primära nyhetskanalen – både digitalt och print – om man vill läsa om kungligheter, vilket ju är bra för oss, säger han.  

Nyligen startades dock en konkurrent till Svensk Damtidning, Allt om Kungligt, vilket Dagens Media tidigare rapproterat om.

Johan T Lindwall blev chefredaktör för Svensk Damtidning för tre år sedan – och landsatte då en satsning på att digitalisera den klassiska veckotidningen. 

– Det samtidigt som vi värnar vår printprodukt, som är oerhört viktig, säger han. 

Monopolsituationen på kungabevakning gör att trafiken ökar till Svensk Damtidnings sajt. Johan T Lindwall tror inte att det speglar ett större intresse för kungligheter – utan att det är många som tidigare läst kvällstidningarna som nu lockas till deras webb för att hitta det senaste om kungligheterna. 

– Det är där vi har alla möjligheter att ta fler marknadsandelar, säger Johan T Lindwall.

I det arbetet som man nu behöver nya redaktionella resurser, och därför har man nu tillsatt tre nya tjänster, säger Johan T Lindwall. 

En av tjänsterna är en kommersiell redaktör, en titel som inte tidigare funnits hos Svensk Damtidning, som ska utveckla annonsaffären. Framför allt tror man starkt på affiliate-annonser. På den tjänsten tillsätts Johanna Lejon.

Ett område som man identiferat med en stark kommersiell potential är mode – där många vill läsa om vad kunligheterna har på sig och ha möjlighet att köpa de plaggen. I den kommersiella redaktörens uppdrag ingår det att vara mode- och skönhetsredaktör och i det uppdraget ingår att identifiera vilken klänning det är exempelvis prinsessan Madeleine har och hur den kan köpas. 

– Det gäller att hitta nya vägar framåt – kan vi ha ett samarbete med HM om kungligt mode? Jag är öppen för allt när det gäller sådant här, säger Johan T Lindwall.

Svensk Damtidning har inte lidit av samma annons- och printras som många dagstidningar har brottats med den senaste tiden. Tvärtom är produkten fortfarande attraktiv för annonsörer. 

– Det är nästan så att vi behövt säga nej till annonsörer – inte för att jag någonsin skulle göra det! Men vi går mer och mer mot det digitala och där måste vi vara med, säger Johan T Lindwall.

Samtidigt som Svensk Damtidning satsar på en kommersiell redaktör plockar man in Johannes Selåker från Expressen som blir ny digital redaktör, och tar plats i redaktionsledningen Det sedan Margareta Gotthardsson, som haft den tjänsten, blir redaktionschef. 

– Det blir ännu större fokus på det digitala i alla kanaler och han får ett totalansvar för plustjänsten som vi introducerade i slutet av förra året. Johannes har den kompetensen efter många år på Expressen, säger Johan T Lindwall och lägger till:

– Vi har en potenital att kunna tjäna pengar på det vi gör även digitalt. Det har vi kanske varit lite dåliga på tidigare - precis som nästan alla andra. 

Ett annat nytt intäktsben för Svensk Damtidning är resor och event. Genom värvningar av profiler såsom Herman Lindqvist har man kunnat organisera välbesökta resor. Närmast väntar ett besök i Polen om de polska kunligheternas historia. 

– Vårt varumärke är så starkt – och när vi kombinerar det med ett annat starkt varumärke som Herman Lindqvist  så blir et ”match made in heaven”. Då får man både och, säger Johan T Lindwall.

Lucas De Vivo

Reporter


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev