Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Medier

Succéavslutning för Idol 2018

Publicerad: 10 December 2018, 14:01

Sebastian Walldén vann Idol 2018.

Foto: TV4

TV4:s Idol befinner sig i medvind. Formatet ökar för tredje året på rad och fredagens final sågs av över 1,2 miljoner svenskar.


Ämnen i artikeln:

TV4Idol

1 219 000 svenskar bänkade sig enligt MMS framför Idols resultatshow i fredags, då Sebastian Walldén tog hem finalsegern mot Kadiatou Holm Keita. 1 043 000 personer såg den linjära huvudsändningen klockan 20.00.  

TV4:s format befinner sig i medvind, och har de senaste åren ökat i tittande. Förra året såg 1 150 000 tittare programmet linjärt vilket även det var en ökning jämfört med året innan. Idol 2018 har haft en snittandel på 38 procent i målgruppen 15-64 år, vilket är den högsta andelen för programmet sedan 2008.

Malin Knave är exekutiv producent på TV4:

– Det var en fantastisk final som krönte en utmärkt säsong. Vi är så otroligt glada och stolta över det engagemang som Idol skapar. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har varit inblandade i produktionen och framförallt till alla som följt Idol på alla olika plattformar. Nu kickstartar vi arbetet med Idol 2019, som blir vår 15:e säsong.

Av elva fredagsfinaler av Idol så har åtta haft miljonpublik, samtidigt som programmet fortsätter sin digitala utveckling. Årets auditionturné är den mest konsumerade på TV4 Play någonsin, skriver TV4 i ett pressmeddelande.

Sett till spenderad tid så har konsumtionen av Idol på TV4 Play och C More ökat med 14 procent från 2017, menar tv-huset.

- Idol har haft urstarkt år med ökad konsumtion på TV4 Play och C More. Och med sin enorma följarskara så kan Idol nu titulera sig det starkaste svenska tv-programmet i sociala medier, säger Karin Dofs, digital producent för Idol på TV4.

Idolfinalen konkurrerade fredag kväll mot bland annat SVT:s På Spåret, Lailaland på TV3 och Världens tuffaste jobb med Adam Alsing på Kanal 5.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4Idol

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.