Medier
Studie: Content marketing upplevs som mest relevant
Publicerad: 10 december 2018, 10:20
Content marketing-annonser slår vanliga annonser i kommunikationskvalitet och uppfattas som mer relevanta för mottagarna, visar Sveriges Tidskrifters studie.
Foto: Pixabay
Målgruppen minns avsändaren bakom vanliga annonser bäst, men content marketing uppfattas som mer relevant, enligt Sveriges Tidskrifters studie.
Vanliga annonser fungerar generellt bra, men det finns områden där content marketing-annonser presterar bättre. Skillnaderna är inte enorma när man tittar på genomsnittet, men i vissa branscher och när det gäller annonsering för en viss typ av produkter eller tjänster kan resultatet variera stort mellan content marketing-annonser och vanliga annonser.
Sveriges Tidskrifter gav RAM (Research and Analysis of Media AB) i uppdrag att analysera hur traditionella annonser står sig mot content marketing-annonser i tryckta tidskrifter. Undersökningen är baserad på 672 enskilda effektmätningar av content marketing i svenska tidskrifter under perioden 2016 till 2018. Jämförelsen är baserad på över 3000 effektmätningar av helsidesannonser i tryckta tidskrifter.
Fem slutsatser av studien:
• Vanliga annonser ger generellt högre effekt på hur väl mottagaren minns annonsbudskapet
• Content marketing-annonser slår vanliga annonser i kommunikationskvalitet och uppfattas som mer relevanta för mottagarna.
• Det är svårare att avkoda content marketing-annonser för betraktaren jämfört med vanliga annonser, det vill säga att urskilja avsändaren.
• Content marketing-annonser fungerar mer imagebyggande för varumärket jämfört med vanliga annonser.
• Intentionen att agera på budskapet är högre för content marketing-annonser.
– För vår bransch är det viktigt att kunna ge välgrundade råd till annonsörer och samarbetspartners. Undersökningen från RAM är inte gjord för att driva en agenda eller en färdig tes om vad som presterar bäst när det gäller reklameffekt. Det blir tydligt att både traditionella annonser och content marketing-annonser fungerar bra generellt men där olika syften, branscher och sammanhang får respektive annonstyp att fungera bäst, kommenterar Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.