Medier
Stampen säljer Modern Women Media
Publicerad: 29 juni 2017, 08:40
Foto: Skärmdump från Modern Women Media
UPPDATERAD. Modern Women media förvärvas av Peter Scheffer Group. "Vi måste lägga fokus på rätt saker", säger Stampengruppens koncernchef Martin Alsander.
Från och med sista juni kommer Modern Women Media (MWM) inte längre att tillhöra Stampengruppen. Bolaget, som startades av Stampen 2014 och som driver sajter som Familjeliv, Bröllopstorget och Devote, har sålts till Peter Scheffer Group (PSG).
PSG äger bland annat sajen alltförföräldrar.se. Förvärvet av MWM beskrivs som en del av PSG-koncernens strategi för att bygga "Sveriges största mediehus inom digital kommunikation" mot målgruppen kvinnor 20-45 år.
– Med det här förvärvet så når vi i ett slag väldigt långt i vår strävan att bli ett tydligt förstahandsval för företag som vill nå ut till kvinnor 20-45. Vi bygger nu en mediehushybrid med fullservice inom digital kommunikation mot målgruppen, säger Peter Scheffer, ägare och koncernchef för PSG, i en kommentar.
I ett pressmeddelande kommenterar Stampengruppens koncernchef Martin Alsander varför man väljer att sälja verksamheten:
– Stampens fokus när det gäller medieverksamheten ligger nu fullt ut på att utveckla våra mediehus i Västsverige. Den här avyttringen handlar primärt om att vi måste lägga fokus på rätt saker och prioritera kring våra satsningar, säger han och fortsätter:
– Vår medieverksamhet kommer mer än tidigare att bygga på en prenumerationsaffär och MWM, som är en renodlad annonsaffär, passar därför sämre in i vår strategi framåt. MWM kommer att få en bra ny hemmahamn och fortsätta att utveckla sin starka position genom synergier och få det fokus som verksamheten förtjänar.
Peter Scheffer säger till Dagens Media att det som lockade med MWM är de människor och tillgångar som finns i bolaget.
– Vi har nästan varit en karbonkopia av Modern Women Media och gått mot varandra genom åren, nu känns det kul att vi kan slå oss samman och göra någonting bra tillsammans. Jag har hunnit briefa både min personal och personalen på Modern Women Media, och på båda sidor är man helt lyriska över det här och tycker att det ska bli jättekul.
Har ni planer på att växa och genom fler förvärv framåt?
– Ja, absolut. Det hänger såklart helt på vilka möjligheter som dyker upp, men jag är inte främmande för det. Vi har ju ett tydligt mål att bli nummer ett för den här målgruppen digitalt, och det känner jag att ni nu närmar oss.
Johan Rydell, operativ chef på MWM, vill i nuläget inte kommentera ägarbytet.
– Jag har ingen kommentar till det just nu, säger han till Dagens Media.