Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Spotify med miljardvinst – och nu ska musikjätten göra egna podcasts

Publicerad: 6 februari 2019, 14:50

Spotify gjorde en vinst på nära en miljard kronor.

Foto: Andreas Elgstran

Spotify visade för första gången någonsin positivt rörelseresultat.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Det mesta gick plus när Spotify presenterade årets sista kvartalsrapport. Och i samband med det bjöd musikjätten på en förvärvsnyhet. 

I rapporten kunde bolaget för första gången i historien visa upp en rörelsevinst. Plus 94 miljoner euro, motsvarande nästan en miljard kronor. 

Motsvarande period i fjol gjorde bolaget en förlust på 86 miljoner euro, en förlust som krympte till sex miljoner i Q3 – men som nu alltså förbyttes till vinst. 

Det fria kassaflödet steg med 12 procent upp till 84 miljoner euro, motsvarande 873 miljoner kronor. 

En bidragande orsak till framgången är att de viktiga premiumanvändarna ökade med 25 miljoner under perioden – från 71 miljoner till 96 miljoner. 

Det totala antalet månatliga abonnenter har på ett år ökat med nära 30 procent –  från 160 miljoner till 207 miljoner. 

I anslutning till kvartalsrapporten skickade Spotify ut ett pressmeddelande om att långt gånga förhandlingar pågår om förvärv av podcast-plattformen Anchor samt podcast-producenten Gimlet Media. 

Gimlet Media är ett amerikanskt podradionätverk som bildades 2014. Om köpet går igenom ger det Spotify möjlighet att producera sitt eget podcast-innehåll. 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.