Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Spotify förebild när Schibsted vässar prenumerationsaffären

Publicerad: 26 Februari 2019, 06:38

Tor Jacobsen, Schibsteds chef för användarbetalningar.

En miljard norska kronor i intäkter och en miljon prenumeranter till år 2020 – det är Schibsteds målsättning när prenumerationsaffären vässas.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedSvenska Dagbladet

Schibsteds svenska printtidningar, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, tappar lönsamhet i oroväckande snabb takt. 

Framtidstron är, inte helt oväntat, digital. Schibsted hyser därför stora förhoppningar till de digitala prenumeranterna – som kan bli en möjlig kassako. 

Och letar man tecken så kan man finna dem på prenumerationssidan. På tre år har pren-intäkterna ökat med 207 procent – från 232 miljoner norska kronor 2015 till 714 miljoner norska kronor 2018. 

Enligt Schibsteds chef för användarbetalningar, Tor Jacobsen, är en bidragande faktor den digitala infrastrukturen i Norge och Sverige. Utvecklingen har nått betydligt längre här än i motsvarande tyska och danska mediehus som inte alls kan visa samma fina tillväxt för digitala prenumeranter. En annan orsak är stark betalningsvilja för journalistik. Aftonbladet var dessutom tidigt ute med sin Plus-modell – vilken har flest prenumeranter av Schibsteds sju nyhetstidningar. 

Nu vågar också företaget ta betalt för mer journalistiska artiklar än tidigare –  då fanns typiskt prenumerationsmaterial inom segmentet feature, sex och samliv.
– I början hade vi inte självförtroende att ta betalt för klassisk journalistik. Som gräv och sportnyheter, nöje och politik. Nu ökar antalet låsta artiklar inom den så kallade förstå världen-journalistiken, säger Tor Jacobsen,

Kommer även Aftonbladet låsa fler artiklar framöver?
– Vi har olika modeller för alla tidningar. Aftonbladet har en mer öppen modell än till exempel Svenska Dagbladet. När det gäller Aftonbladet så har tidningen en enorm räckvidd som är väldigt viktig för oss. Där kan man nog förvänta sig att det mesta av innehållet fortsätter vara öppet. Men det kommer att ske stora förändringar över tid i de olika tidningarna. 

Att få in nya abonnenter har tidigare varit prio ett för Schibsted. Nu har man skiftat fokus: 

– Vi försöker ta vara på de prenumeranter som vi har fått in och behålla dem som nöjda kunder. Det är viktigt att de lojala läsarna inte bara får redaktionella fördelar utan även fördelar inom upplevelse- och produktsegmentet. Det är det viktigaste området för oss framöver. 

En förlaga är New York Times, med sina 3,5 miljoner digitala prenumeranter. Där har den senaste årens tillväxt inte kommit från redaktionellt material – utan runt-omkring-produkter som recept och korsord.

Kommer sidorna även att bli mer personaliserade?
– Vi siktar på det. Det kan vara både på innehållssidan och olika features. Vi tar ofta Spotify premium som exempel. Där slipper du annonser, du har spellistor, du slipper välja en random låt. De har familjeabonnemang som drar in kunden väldigt tätt intill produkten. De har varit skickliga på att trimma abonnemangupplevelsen. Sådant tror vi kan bli värdefullt även för oss i framtiden. Vi är inte där ännu – men förhoppningsvis de kommande 1–2 åren. 

Kan ni tänka er att begränsa, eller till och med ta bort, annonser som i Spotify premium?
– Många läsare önskar färre annonser. Men enligt de tester som vi har gjort så är det väldigt få som är villiga att betala för ett annonsfritt innehåll. 

Hur stor kan den digitala prenumerationssmarknaden bli för er?
– Vi har som ambition att nå en miljard (norska kronor, reds anmärkning) i omsättning under 2020. Vi har 800 000 digitala prenumeranter i dag och vi tror att vi kan nå en miljon prenumeranter i Sverige och Norge till 2020. 

Tor Jacobsen poängter att det är viktigt att Schibsted framåt bygger smarta logiska modeller för hur man ska kommunicera och jobba med sina kunder. Utvecklingsavdelningarna  i Sverige och Norge kommer också att jobba närmare varandra. 

Fakta / Digital tillväxt för Schibsteds tidningar*
(VG, Aftonbladet, Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og lokalavisene)
2018: 714 miljoner
2017: 557 miljoner
2016: 387 miljoner
2015: 232 miljoner
* siffrorna anges i norska kronor. 

 

 

 

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev