Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Skidförbundet gör ”Fjällstugan” – med David Fjäll som programledare

Publicerad: 15 November 2019, 09:14

David Fjäll och de andra programledarna ska i ”Fjällstugan” bjuda in gäster med olika perspektiv och erfarenheter av skidåkning. Både svenska och internationella åkare ska analyseras.

UPPDATERAD. Skidförbundet lanserar det egna tv-programmet ”Fjällstugan” med den tidigare SVT-medarbetaren David Fjäll som en av programledarna. David Fjälls egna produktionsbolag Dobb 2.0 producerar.


Den 15 november är det premiär för Skidförbundets nya satsning ”Fjällstugan”, som görs i samarbete med produktionsbolaget Dobb 2.0, i vilket David Fjäll är delägare.

Under 20 veckor ska ”Fjällstugan” bevaka och fördjupa sig i utförsåkning tillsammans med inbjudna gäster. 

Att tillsammans med alla duktiga kollegor bevaka vinterns tävlingar känns mycket inspirerande.

Skidförbundet skriver i ett pressmeddelande att svensk utförsåkning står inför ”en otroligt spännande period”.

– På den alpina sidan har vi många unga lovande åkare på väg upp, vi har en fartsatsning som börjar bära frukt och vi har en massa saker att tala om ur ett landslagsperspektiv med en stark rörelse och stor utvecklingspotential, säger Kalle Olsson Bexell, ansvarig för satsningen, i pressmeddelandet.

Han fortsätter:

– Utöver det så har vi skarpa hjärnor som kan ge information och analyser kring nationellt tävlande, utrustning, skidteknik och en unik inblick bakom kulisserna. Ett innehåll som vi hoppas göra utförsåkning ännu mer intressant oavsett om du helst tittar eller åker i parken, puckeln eller backen.

Programmet ska distribueras via Ski Team Swedens officiella kanaler på Youtube, Facebook och Instagram.

– Det ska bli oerhört kul att jobba med Fjällstugan. Att tillsammans med alla duktiga kollegor bevaka vinterns tävlingar känns mycket inspirerande, säger David Fjäll.

Bauhaus, Vattenfall, Infor och Helly Hansen är klara som sponsorer till ”Fjällstugan”. På frågan hur varumärkena kommer att exponeras, svarar ”Fjällstugans” redaktör Erik Segerström i ett mejl till Dagens Media:

”De kommer exponeras genom att de äger programpunkter som bumpras, men framförallt genom de teman vi kommer ha under året, till exempel Bauhaus om deras tydliga idrottsprofilering och varför man valt det spåret, Vattenfall om vårt gemensamma miljöprojekt om hur vi kan bli bättre och dra vårt strå till stacken, Infor om hur data kan hjälpa våra atleter att bli snabbare och Helly Hansen i deras jakt på innovationer i att ta tävlingsdräkten till nästa nivå.”

David Fjäll lämnade plötsligt SVT i våras, bara en månad före han skulle kommentera hockey-VM i public service-kanalerna.

– Jag och David har haft samtal kring hans engagemang på SVT ett tag och de samtalen har sammanfallit med att Davids företag Dobb, som han äger tillsammans med några partners, har gjort en omstart. Då landade David i att han vill lägga sitt fulla fokus på Dobb i stället, sade SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson till Aftonbladet.

Inslagsproducent för ”Fjällstugan” är Klas Rockberg.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.