Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Schibsted startar framtidshubb

Publicerad: 20 Juni 2019, 08:11

Produktchef Fanny Chays och designer Ragnhild Mellbye är två av medarbetarna i den nya Next Media-enheten.

Foto: John Einar Sandvand, Schibsted

Schibsted ska hitta nästa generations medieprodukter med hjälp av en intern startup för innovation. Sjösätter Next media.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Mediebolagen söker med ljus och lykta efter nya affärsidéer och intäktsströmmar. Schibsteds drag är ett internt innovationscenter som ska utforska nya möjliga initiativ.

– Vi måste vara i framkant med att erbjuda våra användare produkter som hjälper dem att lösa nya behov, säger Frida Kvarnström, chef för Next Media, i en kommentar. 

Enheten blir en del av affärsområdet Next i Schibsted, vars fokus är nya initiativ och tillväxtbolag. De övriga två affärsområdena i ”nya” Schibsted är News nedia för den publicistiska verksamheten och Nordic marketplaces.

– Vi ser på oss själva som en slags inkubator, en intern startup för innovation, säger produktchef Tobias Calminder.

Ambitionerna är stora.
– Vårt mål är att hitta nästa generations medieprodukter för Schibsted, säger Fanny Chays, produktchef för ett av de team som jobbar med att utforska nya idéer.

Hon påpekar att mycket innovation och produktutveckling redan sker inom Schibsteds nuvarande varumärken. Next Media ska inte ersätta det arbetet. 

– Skillnaden är att Next Media utforskar nya områden för Schibsted och kommer därför att jobba med idéer som ligger utanför den naturliga ramen för våra publicistiska bolag och varumärken.

Next Media har definierat en egen innovationsprocess i fyra-steg för att utveckla nya produkter. Processen börjar med vad som kallas ett ”bet”. Det är ett problemområde man tror att Schibsted borde titta närmare på.

– Vissa ”bets” kan vara mycket smala, till exempel om Schibsted borde starta en webbplats för hundägare. Andra kan vara motsvarande breda, till exempel hur innehåll kommer att se ut i framtiden, säger Next Media’s chef Frida Kvarnström.

Små team arbetar med att utforska de utvalda områdena. Tanken är att de genom en smidig process utvärderar användarnas behov, ser på hur och om det kan lösas, och om det kan finnas en affärsmöjlighet där.

– Och om svaret är nej, ska teamet snabbt flytta fokus till ett nytt område, säger Frida Kvarnström i en kommentar. 

Next Media-chefen är förberedd på att många av försöken kommer att misslyckas, vilket innovationsprocessen tar höjd för. Och hon anser också att det är en förutsättning för framgång.

– Vi hoppas att vi kommer att lära av våra misstag – och kan dela dessa erfarenheter med resten av Schibsted, säger hon.

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev