Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Schibsted startar B2B-redaktion

Publicerad: 26 Juni 2019, 06:42

Caroline Åkerblom är affärsområdeschef för Upnext.

UPPDATERAD. Schibsted startar ett nytt separat redaktionsteam för skräddarsydda nyhetsbrev och nyheter för företag. Börjar med att täcka mediesektorn och marknadsplatser. ”Vi såg en lucka på marknaden”.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Startupen Upnext ska börja med att producera The Schibsted Daily – ett nyhetsbrev helt skräddarsytt efter Schibsteds verksamhet och strategi, där man täcker områden som media, marknadsplatser, tech, innovation och hållbarhet. 

– B2B är en väldigt intressant och viktig marknad som Schibsted vill satsa mer inom. Vi såg en lucka på marknaden som vi vill fylla. Det började med ett behov som vi såg internt som handlar om att vara uppdaterade inom olika områden som är viktiga för företaget, säger Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext, till Dagens Media. 

Under namnet Upnext ska ett separat redaktionsteam på Schibsted jobba med att skräddarsy nyhetsbrev för företag. Just nu arbetar fem personer heltid inom teamet. 

– De flesta bolag är inte intresserade av att bara läsa nyheter från sin egen industri. Man vill veta vad tech-jättarna har för sig, vad som händer inom närliggande branscher och vad som påverkar den marknad man rör sig på. Ett nyhetsbrev som bara fokuserar på en industri blir enbart relevant för ett fåtal personer inom bolaget, vilket både chefer och anställda har börjat inse, säger Caroline Åkerblom. 

Upnext är uppbyggt enligt metodiken Lean Startup och har därför testat sin idé ordentligt innan man går ut till externa kunder. Upnext ligger under Schibsteds inkubator Next media. 

– Vi har även lite flera olika produkter på gång som kommer att hamna under Upnext. Men det är viktigt att det är enkelt och ganska lättsamt – och då är nyhetsbrev ett väldigt bra format, säger Caroline Åkerblom

Dialog pågår med flera storbolag inom flera olika branscher för att ansluta till Upnext erbjudande. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev