Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Schibsted lägger 20 miljoner i Add Health Media

Publicerad: 5 Mars 2019, 11:49

Kajsa Gatenbeck och Johan Blom


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Add Health Media (AHM) har gjort flertalet investeringar i hälsobolag, samtidigt som man driver en medieverksamhet där bland annat sajten Doktorn.com ingår.

Nu får bolaget tillskott från Schibsted, som lägger 20 miljoner i AHM. Detta gör att de ytteligare kan öka sin investeringstakt.

- Vi har ett fantastiskt momentum just nu och emissionen gör att vi kan hjälpa ännu fler lovande entreprenörer, säger grundaren Johan Bloom i ett pressmeddelande.

Health tech har sedan en tid varit ett prioriterat område för Schibsted och bolaget har hittills även investerat i digitala psykoterapi-tjänsten Ahum. Nu tar Schibsted Growth nästa steg i satsningen. Schibsted ser även investeringen som ett sätt att knyta till sig kompetens och samarbeten inom  hälso- och medicinfokuserade medier.

Kajsa Gatenbeck är investment manager på Schibsted Growth:

– Hälsa är ett eftertraktat område att investera i, men det är också en av de mest komplexa branscherna att gå in i, då det krävs hög grad av specialistkompetens. Add Health Media är duktiga på att tidigt hitta lovande e-hälsostartups. Genom att investera i AHM förbättras våra förutsättningar att bli en ledande aktör inom området. AHM går generellt också in tidigare i bolag än vad Schibsted Growth gör, vilket betyder att vi kommer att kunna följa bolagen längre, säger hon.

Med Schibsted i ryggen hoppas AHM kunna accelerera tillväxten betydligt i de bolag som de investerat i. Det säger grundaren Johan Bloom, som också är storägare i AHM.

 

 

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.