Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Linnéa Kihlström: Så ska branschen lösa talangfrågan

Att allt färre söker sig till mediebranschen och att det blir svårare att hitta rätt kompetens är förstås en allvarlig sak – och kan bli en ödesfråga. Därför ska Dagens Media ägna hela nästa vecka åt att djupdyka i just det.

Publicerad: 7 september 2022, 05:47

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorTema: Talangjakten 2022Toppnyheter förmiddag

Sedan jag var mycket liten har jag vetat att jag ville bli journalist. Under ZTV- och MTV-eran ägnade jag mycket tid åt att spela in egna musikprogram. När jag blev lite äldre stängde jag ofta av ljudet på tv:n för att själv liverapportera från större nyhetshändelser. Inspirerad av dåtidens radiopratshower startade jag också samtalsprogrammet ”Linnéas pratstund” hemma i flickrummet.

Så här fortsatte det, trots att jag i hela mitt liv har avråtts från journalistyrket. Totalt tre SYO-konsulenter har med allvarlig blick sagt att det är en dålig idé att söka sig till journalistiken. Flera av mina svensklärare har lyft fram just läraryrket som ett alternativ om man är intresserad av språk och skrift – men vill ha en tryggare tillvaro.

Under min studietid på Södertörns Högskola var journalistik-professorerna så angelägna om att fylla de tomma platserna efter personer som hoppat av (och det var bara möjligt om det skedde inom några veckor efter start) att de närmast uppmanade folk att lämna. ”Om du är tveksam: hoppa av nu”. Vem blir inte osäker då?

I dag arbetar många av mina tidigare kursare med pr- och kommunikation, inte journalistik. Att vara en del av LAS-karusellen är aldrig roligt, men blir direkt ohållbart för många av dem som exempelvis letar bostad eller planerar att skaffa barn.

Hur villkoren ser ut påverkar förstås också vilka som ägnar sig åt journalistik. För risken är uppenbar att de som till slut vågar välja yrket – trots den otrygghet det kan innebära – är de som har ett ekonomiskt skyddsnät och kontakter i branschen. Detta är särskilt allvarligt då bristen på mångfald och olika bakgrund redan är stor i vår yrkeskår.

Utmaningarna med att rekrytera är inte heller begränsade till redaktionerna. I dag vittnar stora delar av branschen på olika avdelningar, såväl på mediehusen som på mediebyråsidan, om att det är svårt att rekrytera och att konkurrensen från olika håll ökar. Dels är det ett mindre antal som söker, dels är nivån för låg på kandidaterna. Dessutom stannar folk betydligt kortare.

Att allt färre söker sig till mediebranschen och att det blir svårare att hitta rätt kompetens är förstås en allvarlig sak – och kan bli en ödesfråga. Vi journalister har ett viktigt, demokratiskt uppdrag som oberoende nyhetsförmedlare och granskare av makten. Och vi har inte förutsättningar att göra vårt uppdrag utan våra arbetskamrater på de andra avdelningarna.

Därför ska Dagens Media ägna hela nästa vecka åt att djupdyka i talangfrågan. Hur ser branschen själv på situationen? Vilka riskerar konsekvenserna att bli om vi inte vänder utvecklingen? Vilka initiativ har tagits för att locka fler till branschen – och hur väl har de fallit ut?

Allt detta och mycket mer kan du läsa om under vecka 37 på Dagens Medias sajt.

 

Missa inte Dagens Medias temavecka om Talangjakten. Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en. 

Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.

Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.

Här är Dagens Medias temaveckor under våren 2022

Vecka 4: Hållbarhet i mediebranschen

Vecka 10: Mätning i mediebranchen

Vecka 14: Digitala prenumerationer

Vecka 19: Streaminglandskapet

Vecka 24: Mediepolitik

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev