tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Så mycket omsätter digital annonsering 2021

Publicerad: 18 april 2019, 12:51

Foto: Pixabay

Rapporten ”Global media report” spår de största globala trenderna fem år fram i tiden.

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMobilStreamingDigitalt

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Varje år släpper konsultfirman McKinsey rapporten ”Global media report” som trendspanar kring mediemarknadens trender de kommande fem åren. Rapporten släpps inte förrän den åttonde maj men The Drum har fått en förhandsvisning av rapporten. 

2021 kommer betal-tv generera 299 miljarder dollar och växa med 3 procent, enligt rapporten, medan OTT-tjänster kommer växa med 20 procent och omsätta 53 miljarder dollar. 

Vid 2021 spår McKinsey att digital annonsering kommer vara den största delen av reklamkakan och locka 339 miljarder dollar, en ökning med 12 procent. Tv-annonseringen kommer istället generera 209 miljarder dollar och öka med 2 procent. Utomhusreklam spås dra 38 miljarder dollar och tv-spelsannonsering 6 miljarder. 

Amazon spås också utmana Facebook och Googles duopol de kommande fem åren. 

Framöver kommer vi även se mer konsolideringar på abonnemangsmarknaden där fler aktörer – likt Disney och Fox eller Comcast och Sky – kommer gå samman. En bidragande orsak skulle kunna vara att tjänsterna kommer bli allt fler vilket kan resultera i att konsumenter kräver att få andra paketeringar.

– En kombination av vad konsumenterna föredrar och ekonomi kommer troligen leda till en konsolidering inom det området, säger Adam Bird, global ledare för McKinseys consumer tech och media practice, till The Drum. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev