Medier
Så har TV4 blivit vassast på sociala medier
Publicerad: 16 november 2018, 06:47
Uppdaterad: 16 november 2018, 14:17
TV4 på Europatoppen i sin kommunikation på sociala medier. Enligt Astrid Strömberg, chef för digital kommunikation och tittarservice, handlar det snarare om en kontinuerlig utveckling än en stor förändring.
Foto: Adam Edefall
TV4 är tredje bästa företaget i Europa på sociala medier, enligt en färsk rapport. Astrid Strömberg, chef för digital kommunikation och tittarservice på TV4, bjuder på sina bästa tips kring hur man som företag briljerar på sociala medier.
TV4 är bäst bland både mediebolagen och de svenska storbolagen på sociala medier. Det enligt rapporten "Digital leaders in Sweden 2019" som är framtagen av managementkonsultbolaget Bearingpoint.
På ett europeiskt plan hamnar TV4 på en tredje plats, efter brittiska bolagen Boohoo och Missguided. I rapporten konstateras att TV4 har ökat engagemanget på både Facebook, Instagram, Twitter och Youtube, samtidigt som integrationen mellan den egna hemsidan och sociala medier förbättrats. Enligt Astrid Strömberg, chef för digital kommunikation och tittarservice, har inte någon större förändring i arbetssättet gjorts, utan det handlar snarare om en kontinuerlig utveckling.
– Det är de små rattarna som vi skruvar på varje dag som ger utdelning. Att ständigt utvecklas är en förutsättning till att göra ett bra jobb i sociala medier, eftersom det i sig är så föränderligt - både plattformarna, dess algoritmer och användarnas beteenden. Därför kan du inte göra samma sak idag som du gjorde för två år sedan, säger hon.
Att följarnas engagemang i TV4:s sociala kanaler är så starkt, menar hon i grund och botten har att göra med ett starkt innehåll.
Vill du veta hur TV4 nått sina framgångar på sociala medier? Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt vecka 46.