Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Rokad på Mittmedia – tre nya chefredaktörer tillsätts

Publicerad: 8 Augusti 2019, 08:10

Helena Tell, Julia Engström och Mats Wikman tar över tre av Mittmedias titlar.

Foto: Lennye Osbeck | Cecilia Vangbro | Arkiv.

Tre nya chefredaktörer har utsetts för Mittmedias titlar i Västmanland. Det är en förändring utöver de tidigare utannonserade sju chefredaktörerna.


Ämnen i artikeln:

VLTMittmedia

Efter att Bonnier vunnit dragkampen om Mittmedia lanserade den nya affärschefen Mikael Nestius en stor omorganisation av lokaltidningsgiganten. Syftet är att varje titel tydligare ska stå för sig själv för att stärka ekonomin – något det norska bolaget Amedia, som äger Mittmedia ihop med Bonnier, lyckats bra med i sitt hemland. 

En del av omorganisationen är att tillsätta sju nya chefredaktörer för tidningar som tidigare haft en och samma chef. Men innan de har presenterats kommer nu en lokal lösning för tre tidningar i Västmanland. Där har Daniel Nordström tidigare varit chefredaktör för samtliga titlar, men nu får Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Fagersta-Posten och Sala Allehanda egna chefredaktörer. Sedan tidigare är det känt att Daniel Nordström lämnar ansvaret över tidningarna i Stockholmsregionen. 

Det är Helena Tell, tidigare frilansare, som tar över Bärgslagsbladet/Arboga Tidning. Julia Engström, tidigare nyhetschef på Fagersta-Posten blir chefredaktör där och Mats Wikman gör samma resa fast på Sala Allehanda. 

Daniel Nordström säger att förändringen görs för att öka närheten mellan cheferna och redaktionen. 

– Vi har en egen lösning här i Västmanland för att stärka de mindre titlarna. Vi vill ta ett större grepp om lokaljournalistiken. Det känns viktigt att varje enskild titel får en chef på plats, säger han. 

De tre tidningarna kommer även att förstärkas med två tjänster var. Det betyder att det kommer jobba sex personer på varje titel. Resurser har flyttats från VLT för att stärka de lokala titlarna. 

Tidigare i år presenterade Mittmedia neskärningar på titlarna i norra Sverige – då ekonomin där var sämre än man väntat sig. Enligt Daniel Nordström ska den lokala satsningen i Västmanland dock inte tolkas som att ekonomin där är lysnade – men att det finns en potential. 

– Det är inte så att det ser jättebra ut jämfört med titlarna i norr. Men bemaningen som är gjord är gjord med hänsyn till dels ekonomi och dels till förutsättningar. Vi har precis som alla andra känt av annonstappet i print – men jag tror att vi med de här förändringarna har möjlighet att göra ekonomin bättre, säger han. 

Samtidigt genomför tidningen VLT, där Daniel Nordström fortsätter att vara chefredaktör, en satsning på att flytta produktionen av tidningen närmare. I stället för den gemensamma nyhetsdesk som funnits inom Mittmedia startar man en lokal desk. 

– Det gör att vi får en mycket starkare deskresurs för VLT, säger Daniel Nordström. 

Man satsar också på att öka sportbevaknignen. 

– Vi har sett att den är väldigt viktig för vår läsaraffär. 

Daniel Nordström kommer fortsätta vara ansvarig utgivare för alla titlar. Men förändringen innebär att Daniel Nordström, som varit chefredaktör för alla titlar i Västmanland och i Stockholm, nu bara kommer vara chefredaktör för VLT. Han tror att det är en bra lösning. 

– Det har varit fantastiskt roligt att vara chefredaktör för alla de här titlarna. Men vi gjorde inte den här lösningen för att jag är en sån fantatisk utgivare – utan för att rädda reporterkraft. Nu när vi har Bonnier med oss finns det förutsättningarna för att göra de här förändringarna. Jag tycker det är väldigt bra för Stockholmstitlarna att få egna utgivare som kan ta en helhet kring allting, det blir bättre för dem, säger Daniel Nordström. 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

VLTMittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev