Medier
Resumé slår av på utgivningstakten – blir magasin
Publicerad: 14 december 2016, 10:22
Resumé och Veckans Affärer går ner i utgivningstakt till en gång i månaden.
Nästa år slås Bonnier Business Media ihop med Bonnier News. Sammanslagningen innebär en rad organisatoriska förändringar. Däribland att Resumé stöper om tabloiden till magasin och går tillsammans med Veckans Affärer ned i utgivningstakt till en gång i månaden.
– Det har inte varit någon hemlighet att vi planerar att gå ner i utgivningstakt. Det hade vi tänkt göra ännu tidigare, men vi har först velat få alla digitala produkter på plats, säger BBM:s vd Mikael Nestius som föreslås få utökat ansvar i den nya organisationen, till Dagens Media.
Bland annat föreslås han ansvara för Di:s konferensverksamhet (Live) samt tidningens läsarintäkter
Resumé och Veckans Affärer går från tvåveckorsutgivning till månadsutgivning efter årsskiftet.
– Samtidigt jackar vi upp vårt digitala erbjudande rejält och lanserar nya digitala produkter som bygger på premiuminnehåll.
Redan i dag ger Resumé ut tre premiumbetonade analysnyhetsbrev.
– Vi tar det ytterligare ett steg och gör en produkt som blir vassare och mer nischat mot målgrupperna. Vi kommer att utöka det digitala materialet ganska rejält med nya produkter samtidigt som vi drar ner utgivningen.
Sammanslagning innebär också att verksamheterna inom Bonnier Business Media, där bland annat Dagens Medicin, Veckans Affärer och Resumé ingår, flyttar till tidningshuset i Marieberg. Ett utökat samarbete kommer att ske framför allt med Dagens industri.
– Sammanslagningen är en del av att samla alla Bonniers b2b-verksamheter på ett ställe. Ska vi lyckas med att bli ett riktigt vasst mediehus behöver vi samla alla resurser vi har. Och för att göra mer affärsnyttig journalistik på djupet samlar vi det bredare varumärket Di med våra mindre men mer nischade produkter.
Ni förväntar er att sammanslagningen får synergieffekter. Innebär det neddragningar bland personalen?
– Inte alls. Snarare är det så att vi kommer bli fler eftersom vi göra så mycket digitala satsningar. Framför allt på b2b-sidan, men min generella bild är också att vi kommer anställa fler journalister. Vårt mål är att växa snarare än att gå åt det andra hållet.
I den nya organisationen föreslås Maja Florin, konceptchef på BBM, även bli chef för Di:s eventverksamhet och ansvarig för de betalda nyhetsbreven.
Marknadschefen Martin Mellgren föreslås bli ansvarig för marknad och 1:1-sälj för både BBM och Di och Linda Fors blir chef för storkund/avtalskunder för DI och BBM och för digital försäljning på Di.se, enligt ledningens förslag som nu ska förhandlas med de berörda fackklubbarna.