Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Radioreklam går som tåget i grannlandet

Försäljningen passerade 400 miljoner för första gången någonsin.

Kommersiell radio går bättre än någonsin i Danmark. För första gången passerade reklamförsäljningen 400 miljoner danska kronor.


Publicerad 2019-04-24 06:25

Ämnen i artikeln:

Radio

Dela artikeln:

Reklamförsäljningen för dansk kommersiell radio ökade med 5 procent i fjol. För första gången passerades 400-miljonersstrecket, motsvarande 562 miljoner svenska kronor, för reklamförsäljning. Det skriver radionytt.se

Enligt rapporten Det Danske Reklamemarknad, som publiceras på onsdagen av IRM, Kreativitet & Kommunikation och Danske Medier Research, växte den totala reklammarknaden i Danmark med 1,8 procent. I Sverige var motsvarande tillväxt 6,1 procent. 

I rapporten skriver man att ökningen i radio beror på höga lyssnarsiffror i kombination med ett stigande intresse för ljudmedier. 

Radionytt noterar också att de andra stora vinnarna på reklammarknaden i Danmark var utomhus och internet. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.