Medier
Radioreklam går som tåget i grannlandet
Publicerad: 24 april 2019, 06:25
Försäljningen passerade 400 miljoner för första gången någonsin.
Kommersiell radio går bättre än någonsin i Danmark. För första gången passerade reklamförsäljningen 400 miljoner danska kronor.
Ämnen i artikeln:
RadioReklamförsäljningen för dansk kommersiell radio ökade med 5 procent i fjol. För första gången passerades 400-miljonersstrecket, motsvarande 562 miljoner svenska kronor, för reklamförsäljning. Det skriver radionytt.se.
Enligt rapporten Det Danske Reklamemarknad, som publiceras på onsdagen av IRM, Kreativitet & Kommunikation och Danske Medier Research, växte den totala reklammarknaden i Danmark med 1,8 procent. I Sverige var motsvarande tillväxt 6,1 procent.
I rapporten skriver man att ökningen i radio beror på höga lyssnarsiffror i kombination med ett stigande intresse för ljudmedier.
Radionytt noterar också att de andra stora vinnarna på reklammarknaden i Danmark var utomhus och internet.