Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Prenumerationsintäkter går om annonser i Norge

Publicerad: 12 November 2018, 10:12
Uppdaterad: 12 November 2018, 10:16

Prenumerationsintäkterna överstiger för första gången annonsintäkterna i norska medier.


Ämnen i artikeln:

Norge

De kommersiella tv-kanalerna ökade sina intäkter med huvudsakligen prenumerationsintäkter, visar norska Medietilsynets rapport som analyserar mediebranschens ekonomiska utveckling de senaste åren. 

Försäljningen av kanalpaket, streamingtjänster och distribution utgjorde 47 procent av tv-verksamheternas driftsintäkter 2017. Totalsumman landade 3,6 miljarder norska kronor.

- Digitaliseringen av tv-distribution gör att fler tv-kanaler finns tillgängliga för en större del av befolkningen, samtidigt som tittandet sprids över flera kanaler, säger Medietilsynets direktör Mari Velsand till Kampanje

Tidningshusen sliter med att behålla annonskronorna även i Norge, men prenumerationsintäkterna går åt rätt håll  även inom det segmentet. Utvecklingen ser emellertid mycket stabilare ut inom tv och radio.

Att tv-tittandet förflyttas från linjärt till streaming har än så länge inte resulterat i några reducerade reklamintäkter, säger Mari Vesland. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.