Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medier
Publicerad: 12 November 2018, 10:12
Uppdaterad: 12 November 2018, 10:16
Prenumerationsintäkterna överstiger för första gången annonsintäkterna i norska medier.
Ämnen i artikeln:
NorgeDe kommersiella tv-kanalerna ökade sina intäkter med huvudsakligen prenumerationsintäkter, visar norska Medietilsynets rapport som analyserar mediebranschens ekonomiska utveckling de senaste åren.
Försäljningen av kanalpaket, streamingtjänster och distribution utgjorde 47 procent av tv-verksamheternas driftsintäkter 2017. Totalsumman landade 3,6 miljarder norska kronor.
- Digitaliseringen av tv-distribution gör att fler tv-kanaler finns tillgängliga för en större del av befolkningen, samtidigt som tittandet sprids över flera kanaler, säger Medietilsynets direktör Mari Velsand till Kampanje.
Tidningshusen sliter med att behålla annonskronorna även i Norge, men prenumerationsintäkterna går åt rätt håll även inom det segmentet. Utvecklingen ser emellertid mycket stabilare ut inom tv och radio.
Att tv-tittandet förflyttas från linjärt till streaming har än så länge inte resulterat i några reducerade reklamintäkter, säger Mari Vesland.
Ämnen i artikeln:
Norge