Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Prenumerationsintäkter går om annonser i Norge

Prenumerationsintäkterna överstiger för första gången annonsintäkterna i norska medier.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 12 November 2018, 10:12
Uppdaterad: 12 November 2018, 10:16

Ämnen i artikeln:

Norge

De kommersiella tv-kanalerna ökade sina intäkter med huvudsakligen prenumerationsintäkter, visar norska Medietilsynets rapport som analyserar mediebranschens ekonomiska utveckling de senaste åren. 

Försäljningen av kanalpaket, streamingtjänster och distribution utgjorde 47 procent av tv-verksamheternas driftsintäkter 2017. Totalsumman landade 3,6 miljarder norska kronor.

- Digitaliseringen av tv-distribution gör att fler tv-kanaler finns tillgängliga för en större del av befolkningen, samtidigt som tittandet sprids över flera kanaler, säger Medietilsynets direktör Mari Velsand till Kampanje

Tidningshusen sliter med att behålla annonskronorna även i Norge, men prenumerationsintäkterna går åt rätt håll  även inom det segmentet. Utvecklingen ser emellertid mycket stabilare ut inom tv och radio.

Att tv-tittandet förflyttas från linjärt till streaming har än så länge inte resulterat i några reducerade reklamintäkter, säger Mari Vesland. 

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.