Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Premiumsatsning tynger Dagens Samhälles resultat

Publicerad: 6 Augusti 2019, 13:38

Olov Carlsson, vd och chefredatkör för Dagens Samhälle.

Foto: Rickard Kilström

Dagens Samhälle Insikt gick back med 1,6 miljoner – något som tillsammans med digitala satsningar sänkte tidningens resultat.


Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

Dagens Samhälle gjorde en förlust på 208 000 kronor under 2018 – trots att bolaget som ger ut tidningen gjorde över en halv miljon i vinst efter finansiella poster. 

Anledningen är att man skjutit till cirka 1,8 miljoner kronor till det nya dotterbolaget Dagens Samhälle Insikt. Bolaget startades i slutet av 2017 efter att Dagens Samhälle köpt en databas över alla offentliga affärer som gjort i Sverige sedan 2012. Bolaget ska sälja sammanställningar och research kring upphandlingar och affärer som offentlig verksamhet gör med privata aktörer. Men intäkterna, 1,9 miljoner kronor, har inte varit vad bolaget hade hoppats på, skriver de i årsredovisningen för 2018. 

Dagens Samhälles vd och chefredaktör Olov Carlsson säger att han tror stark på Instiks-tjänsten framöver – och att kostnaderna varit sådana som förknippas med uppstart av nya tjänster och bolag.

– Vi har startat upp en försäljningappart, en marknadsföringsstruktur och byggt upp en sajt som fungerar. Då finns det startkostnader och det är det som vi har sett, säger Olov Carlsson. 

Under 2019 ser siffrorna för Insiktstjänsten bättre ut, säger vd:n. 

– Vi tror mycket på den här tjänsten och på dess potenital. Vi är de enda som kan uppvisa hur mycket varor som köps och säljs på den offentliga marknaden – det är unikt, säger han. 

Kommer ni ta igen kostnaderna de närmsta åren?

– Det kommer vi att göra, absolut, säger Olov Carlsson. 

Inte heller modertidningen levde upp till de mål som satts för 2018. 

–Vi är inne i samma omställning som alla andra tidningar, säger Olov Carlsson.

Han säger att det under 2018 gjorts investeringar i den digitala utgåvan och det har satts upp mål för hur den digitala produkten ska utvecklas.

– Det betyder att det finns en del startkostnader under 2018 som ska bygga intäkter och ett bättre resultat framöver. Till viss del har bolaget skjutit de investeringarna framför sig och de tar vi igen under 2018, säger han. 

Samtidigt som de satsar digitalt kommer papperstidningen fortsätta i samma form. 

– Det är en jättebra produkt mot vissa av våra målgrupper, säger Olov Carlsson.  

Allt som allt tror Olov Carlsson på goda siffror för Dagens Samhälle framöver – trots 2018 års resultat. 

– Vi är den ledande aktören på offentlig marknad i Sverige, därvidlag har vi en ljus framtid säger han. 

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.