Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av Dagens Media – vad är viktigt för dig?

Publicerad: 1 December 2020, 09:20

Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagens Media, berättar om satsningarna som rullas ut i början av 2021.

Foto: Gabriel Liljevall

Ett drygt år har gått sedan Dagens Media lanserade en digital premiumtjänst. Nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen. I början av 2021 kan du som prenumerant se fram emot ny funktionalitet, mer analys och guider, samt digitala ”temanummer” om branschens viktigaste utmaningar, skriver chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

2020 går till historien som ett av de mest turbulenta åren någonsin. Pandemin fick medieinvesteringarna att störtdyka, den slog undan benen för branschens event- och mötesaktiviteter och den tvingade oss alla att reformera vårt sätt att arbeta. 

Det har varit jobbigt, omtumlande men också uppfriskande. För oavsett hur svårt allt detta har varit står det klart att pandemin även har fungerat som en katalysator för utveckling och förändring. Branschen har inte upplevt ett sådant här språng framåt sedan finanskrisen forcerade in marknaden i ett digitalt spår för drygt tio år sedan.

”Vi har sedan lanseringen sett en kraftig tillströmning av prenumeranter, vilket stärker oss i uppfattningen om att Dagens Medias väg framåt är en fortsatt digital offensiv.”

För oss på Dagens Media har det varit spännande att bevaka utvecklingen. Vi har också, i likhet med de flesta andra, tvingats att fundera kring hur vi jobbar och vad vi behöver satsa på för att komma ut starka ur krisen.

Dagens Media har alltid varit en i första hand digital produkt. Vår sajt lanserades redan i slutet av 1990-talet och sedan dess har vår utmaning – till skillnad från de flesta andra tidskriftsvarumärken – varit att utbilda läsarna om att vi faktiskt också har en papperstidning vid sidan av webbplatsen.

När vi för ett drygt år sedan fick möjlighet att erbjuda vår premiumjournalistik digitalt, via en ny teknisk plattform, var det tydligt att det uppskattades av branschen. Vi har sedan lanseringen sett en kraftig tillströmning av prenumeranter, vilket stärker oss i uppfattningen om att Dagens Medias väg framåt är en fortsatt digital offensiv.

Detta innebär att vi 2021 upphör att ge ut en tidning på papper för att i stället samla krafterna kring nya digitala satsningar. Den här förändringen innefattar ingen nedbemanning eller större besparing – tvärtom ska vi under nästa år fortsätta att investera lika mycket i vår journalistik. Skillnaden är att vi nu, efter att årets sista pappersutgåva har kommit ut, kan hålla fullt fokus på det som vi tror är vår framtid.

”Sajten blir i samband med detta också mindre statisk och vi får möjlighet att presentera det prenumererade innehållet på ett mer flexibelt och aptitligt sätt.”

I början av nästa år kan du som prenumerant se fram emot följande nyheter:

Relansering av dagensmedia.se. Sajten får en delvis ny design, som ger dig som prenumerant bättre möjligheter att hitta det som just du är intresserad av. Sajten blir i samband med detta också mindre statisk och vi får möjlighet att presentera det prenumererade innehållet på ett mer flexibelt och aptitligt sätt. Vi bygger också nya sektioner på dagensmedia.se som förenklar användandet och möjligheterna att navigera bland innehållet.

Digitala ”temanummer”. Dagens Medias papperstidning ersätts med digitala djupdykningar i några av branschens viktigaste områden. Åtta gånger per år (lika många utgåvor som magasinet) kommer vi att arrangera ”temaveckor” på dagensmedia.se där vi med hjälp av case, analyser och granskningar fördjupar oss inom bland annat: Digitala prenumerationer, tv-marknadens omvandling, framtidens annonsering, sociala medier-landskapet, mediebolagens nya affärer, förändrade konsumentbeteenden och det senaste inom martech, adtech och mediatech. 

Återkommande guider. Vi öppnar en egen sektion på dagensmedia.se som fylls med ett tydligt rådgivande material. Guiderna ska rymma konkreta tips och råd kring hur du och ditt företag kan lyckas med de verktyg och möjligheter som olika mediekanaler och tjänster har att erbjuda.

Analyser från ledande experter varje vecka. Dagensmedia.se blir en samlingsplats för de mest intressanta infallsvinklarna från de mest kunniga personerna. Här varvas snabbanalyser kring viktiga händelser och affärer i branschen med fördjupande analyser inom några av de mest avgörande utmaningarna.

Mer för dig som är prenumerant. Vi drar åt tumskruvarna ännu lite mer för våra icke-betalande läsare. Detta innebär konkret att vi kommer att producera mer låst material och mindre gratisinnehåll. Här agerar vi i linje med andra medieföretag som lägger allt större fokus på att i första hand serva sina prenumeranter.

Vi hoppas att du kommer att gilla de här förändringarna. Tveka inte att höra av dig till mig eller mina kolleger för att berätta vad som är viktigt för dig och hur vi kan hjälpa dig i din yrkesutövning. Och dra gärna i väg ett mejl om du har värdefull kunskap att förmedla till våra läsare. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Tack för att du läser Dagens Media!

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.