Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

"Nu måste vi vara snabbare"

Publicerad: 12 Februari 2019, 14:03

Lotta Cederbom, komersiell direktör på Aller Media, om tidskrifternas sittuation inför stundande lågkonjunktur.

Foto: Janne Naess

DAGENS MEDIA MAGASIN. Tillväxten på mediemarknaden spås avta under 2019. Print, som redan haft det kämpigt under högkonjunkturen, är dessutom hårt drabbat av förändrade konsumtionsbeteenden.


Ämnen i artikeln:

Aller Media

Under 2017 föll annonseringen i landets papperstidningar med sammanlagt 544 miljoner kronor, eller omkring 13 procent. Tillväxten i den digitala annonseringen slutade på uppskattningsvis 120 miljoner kronor (+6 procent ) och kunde alltså inte kompensera för nedgången i print.

Lägg därtill förändrade konsumentbeteenden:
–  Det påverkar oss mer än en stundande lågkonjunktur, säger Lotta Cederbom, kommersiell direktör och vice vd på Aller Media.

Enligt Lotta Cederbom har Aller Media nu ännu fler kunder än tidigare – saken är bara att man har dem utspridda över fler plattformar. 

Därför måste man jobba med andra prissättningar.

Läs mer i nya utgåvan av Dagens Media, som utkommer den 13 februari. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.  

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aller Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.