Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Medier

Norskt bolag blir nya ägare i Stampen

Börsnoterade Polaris, som ägs av bland andra Schibsted, blir tillsammans med NWT och VK media majoritetsägare i Stampen. Polaris har option på att köpa hela mediehuset om tre år.

Det norska mediehuset Polaris media köper majoriteten av aktierna i Stampen – köpet görs tillsammans med svenska NWT och VK media.


Publicerad 2019-04-12 09:51

Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:

Mediehuset Polaris, som ägs av bland andra Schibsted och är börsnoterade, startar i och med affären det nya konsortiet PNV media tillsammans med NWT och VK. 

Konsortiet förvärvar majoriteten av aktierna i Stampen – 51 procent. Enligt Medievärlden landar prislappen på 158 miljoner kronor. Familjen Hjörne, som haft Stampen i tre generationer kommer äga 14,6 procent av aktierna i bolaget. 

Stampens ägare har, enligt Medievärlden, option på att sälja hela mediebolaget till Polaris om tre år. 

– Vi enades om två tillfällen att sälja eftersom branschen fluktuerar mellan åren, förklarar Stampen Medias ordförande Martin Alsander för Medievärlden. 

Medievärlden skriver även att den nya styrelsen kommer ledas av Per Axel Koch, koncernchef Polaris. 

Enligt tidningens källor ska Peter Hjörne ha nekat Bonnier att vara med i förhandlingarna. 

I ett pressmeddelande skriver Stampen att affären ger bolaget möjlighet att öka utvecklingstakten och utnyttja synergierna av att vara en del av en större koncern, som ligger långt fram i digitaliseringen av mediemarknaden.

Polaris media, vars huvudkontor ligger i Trondheim, blir efter transaktionen en stor nordisk mediekoncern med 45 mediehus, varav 39 i Norge och sex i Sverige, dessutom tre gratistidningar i Sverige och 50 procent av bolaget Ortstidningar Väst. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.