Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Metro Mode blir eget bolag

Publicerad: 28 Februari 2019, 08:49

Bild 1/2  Metro Mode blir eget bolag och Cassandra Brunstedt går in som vd.

Foto: Janne Næss / Press

Magasinet Metro Mode återuppstår när Metro Mode blir eget bolag. ”Jag ser verkligen hoppfullt på 2019”, säger Cassandra Brunstedt, vd på Metro Mode.


Ämnen i artikeln:

Metro ModeMetro

Metro Mode görs till eget bolag, i samband med detta knyts bolaget ännu närmare moderbolaget Custos group. 

Magasinet ska bli en viktig pusselbit i Custos groups satsning på e-commerce där man man vill skapa ett ekosystem som utnyttjar marknadsföringskraften i Metro Modes olika kanaler, genom både partnerskap och ägande i andra bolag. 

Vd för det nya bolaget blir Cassandra Brunstedt som tidigare haft rollen som innehållschef för Metro Mode. Operativ chef blir Isabel Samolov och Eleanor Andersson utses till marknadsdirektör. 

Vad är anledning till att man vill jobba närmare Custos group?

– I affärsmodellen som vi satsar på behöver vi jobba nära Custos för att modellen ska fungera. Vi kommer kunna berätta mer om affärsmodellen längre fram, säger Cassandra Brunstedt, till Dagens Media. 

Under 2018 lade Metro ned magasinen Metro Mode på grund av ekonomiska utmaningar. Under detta år kommer man istället satsa ännu hårdare på magasinet som ges ut fem gånger per år med start i april. Dessutom kommer Metro Mode även få mer utrymme i tidningen Metro. 

Varför kommer ni lyckas den här gången?

– Print ligger i vårt DNA och vi vill erbjuda ett lyxigt modemagasin fullproppat med inspiration helt gratis – för det ligger också i vårt DNA. Vi lägger ned mycket pengar och resurser för att magasinet ska bli så bra som möjligt. 

Hur ser intresset ut från annonsörerna, med tanke på att ni fick lägga ned under 2018?

– Vi har en stor nyhet kring distributionen av magasinet som vi kommer kunna berätta om senare, det har varit helt avgörande för oss. Annonsörer har visat ett superstarkt intresse, vilket är väldig roligt. 

Hur ser förväntningarna för 2019 ut när det kommer till omsättning och resultat?

– Jag kan inte nämna några siffror men vi har interna mål som vi kommer jobba mot. Jag har verkligen höga förväntningar på att vi kommer kunna gå i hamn med våra mål. Vi har ett superstarkt team med ett gäng riktiga stjärnor så jag ser verkligen hoppfullt på 2019. 

I och med att bolaget är i uppstartningsfasen är det ännu inte klart exakt hur många som kommer arbeta inom bolaget. Cassandra Brunstedt säger dock att man kommer vara en styrka på 13 till 15 medarbetare som inledningsvis kommer husera i Metros lokaler på Regeringsgatan i Stockholm. 

 

 

 

 

 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Metro ModeMetro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.