Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Mediepodden satsar på Patreon – eller lägger ned

Publicerad: 7 Augusti 2019, 09:22

Olle Lidbom och Emanuel Karlsten vill att läsarna ska finansiera deras podd – i stället för annonser.

Foto: Pressbild.

Den veckoutgivna Mediepodden har kommit till ett vägskäl. Antigen får de in 10.000 kronor per månad från lyssnarna eller så tvingas de lägga ned.


Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

I tre år har Emanuel Karlsten, krönikör, och Olle Lidbom, medieanalytiker, gått igenom medienyheter en gång i veckan i Mediepodden. 

Hittills har arbetet med podden finansierats genom annonser. Men det är en modell som nått vägs ände, anser de två medietyckarna – som nu satsar på att få in pengarna från läsarna via ett konto på crowfunding-sajten Pateron. En nyhet som presenterades i ett poddavsnitt under tisdagen. 

 – Vi tror att det vi gör är värdefullt och att det finns en betalningsvilja kring det. Det finns en minskad branschbevakning och det börjar bli kritiskt. Speciellt kring det nya medier, som är i det närmaste obefintlig, säger Emanuel Karlsten till Dagens Media och fortsätter:

– Samtidigt ser vi en brist i annonsaffärsmodellen. Inte som princip men för oss. Eftersom vi är så små blir vi själva annonssäljare och det tar massor av tid som vi borde lägga på att producera innehåll till podden. 

För att kunna fortsätta att komma ut behöver det komma in 10.000 kronor i månaden via Patreon. 

– Kan vi täcka det kör vi vidare. Gör vi inte det så kanske vi inte är tillräckligt relevanta. Då är det kanske dags för någon annan att ta över eller för oss att lägga ned, säger Emanuel Karlsten. 

Just en modell där läsarna finansierar innehållet men utan att det läggs bakom en betallvägg är en modell som flera gånger lyfts fram av de två i podden. 

– Det här blir ett experiment utifrån att leva som vi lär. Vi har pratat så länge om olika rapporter och studier som visar att betalningsviljan är väldigt hög just nu. Man är beredd att betala så länge man vet vad det är man betalar för, säger Emneual Karlsten. 

Under våren finansierade Emanuel Karlsten både en bevakning av det nya upphovsrättsdirektivet i EU med hjälp av en kampanj på sajten Kickstarter och ett ökat fokus på hans blogg via ett Pateronkonto. Kickstarterkampanjen drog in över 120.000 kronor och Patreonkonto har i skrivande stund 9.200 kronor i stöd varje månad. 

De erfarenheterna har spelat in i Mediepoddens beslut säger Emanuel Karlsten. 

– Det var kanske det som gjorde att vi vågade, säger han. 

Han framhåller dock att konkurrensen kring mediebevakningen är större än den kring exempelvis Upphovsrättsdirektivet – där han säger att det fanns ett större tomrum. 

– Det finns andra som gör mediebevanings fortfarande. Då kan man tycka att det inte är lika exklusivt. Men vi vill påstå att vi är en röst som tar upp sådant som de andra inte tar upp, säger han. 

I podden framhäver de att mer pengar än de efterfrågade 10.000 skulle leda till att de kan göra mer mediebevakning. Då är det främst att utveckla innehållet i podden som de åsyftar, säger Emanuel Karlsten. 

– Då kan vi lägga mer tid på podden. Vi göra bättre research, fler intervjuer och reportage. Sådant som vi exprimenterat med tidigare och som vi skulle i kunna göra mycket mer av om vi hade tid, säger han. 

En dag efter lanseringen av Pateron-kontot har 43 personer förbundit sig att skänka pengar varje månad och hittills har man kommit upp i 1.360 kronor per månad i intäkter. 

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev