tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Lågkonjunktur för medieköpen – negativ utveckling 2023

Publicerad: 30 januari 2023, 06:42

Både IRM och Sveriges mediebyråer räknar med en nedgång på annonsmarknaden 2023. Foto: Kollage/ Getty Images

Lågkonjunkturen ger sig tillkänna även i medieinvesteringarna. IRM:s prognos visar en negativ utveckling i år och även Sveriges Mediebyråer räknar med en nedgång. Och frågan är när hushållen börjar säga upp abonnemang.
✓Medieslagen som drabbas värst
✓Medieinvesteringarna följer BNP – som väntas minska
✓Så stor är risken för att hushållen drar ner på medieutgifterna

Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernTema: Mediebranschen i lågkonjunkturToppnyheter förmiddagDigitala temaveckorIRMMediavision

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Medieinvesteringarna via svenska mediebyråer minskade med 11 procent i december 2022, enligt Mediebyråbarometern. I november var tappet hela 19,8 procent. Helåret landar dock på en ökning på 3,6 procent jämfört

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev