Medier
Lågkonjunktur för medieköpen – negativ utveckling 2023
Publicerad: 30 januari 2023, 06:42
Både IRM och Sveriges mediebyråer räknar med en nedgång på annonsmarknaden 2023. Foto: Kollage/ Getty Images
Lågkonjunkturen ger sig tillkänna även i medieinvesteringarna. IRM:s prognos visar en negativ utveckling i år och även Sveriges Mediebyråer räknar med en nedgång. Och frågan är när hushållen börjar säga upp abonnemang.
✓Medieslagen som drabbas värst
✓Medieinvesteringarna följer BNP – som väntas minska
✓Så stor är risken för att hushållen drar ner på medieutgifterna
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernTema: Mediebranschen i lågkonjunkturToppnyheter förmiddagDigitala temaveckorIRMMediavisionMedieinvesteringarna via svenska mediebyråer minskade med 11 procent i december 2022, enligt Mediebyråbarometern. I november var tappet hela 19,8 procent. Helåret landar dock på en ökning på 3,6 procent jämfört
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.