Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Medier

Kraftigt ras för print i november

Publicerad: 11 December 2018, 09:02

Nedgången för tryckta medier accelererar i november. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Totalt tappar print som kategori hela 21,7 under november i år jämfört med motsvarande period 2017. Tyngst går det för fackpressen, där köpen via mediebyråerna backar med 25,6 procent. 

– För tryckta medier blev november en katastrofmånad då samtliga tryckta medier tappar på bred front. Minskningen ligger på 21,7 procent, motsvarande knappt 44 miljoner kronor – trots Black Friday, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Dessa pengar plockas inte upp av tidningarnas digitala kanaler – de ser ut att ha gått primärt till tv och radio. Efter att ha sett ut att bromsat fallet tidigare under året, accelererar nu nedgången återigen i tryckta kanaler.

Vinnaren i november blev återigen radio, som ökar med hela 20 procent.

Sett till månaden som helhet blev det dock nolltillväxt jämfört med november 2017. Totalt förmedlades utrymme för 1,3 miljarder kronor.

Den ackumulerade tillväxten för i år ligger nu på 6,1 procent.

– Black Friday har inte gynnat de tryckta medierna, vilket man annars skulle kunna tro, utan det är TV och radio som främst har lyckats plocka andelar under årets Black Friday. Etermedia går mycket starkt och totalt ökade medieinvesteringarna av TV och radio med drygt 43 miljoner kronor i november, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.